Welkom bij de club

Wanner is een schaakclub iets voor jou? Allereerst moet je schaken leuk vinden natuurlijk, en het moet ook iets meer zijn dan een spelletje. Bij een schaakpartij in het café kun je een zet terugnemen of hartstochtelijk commentaar leveren bij je eigen briljante zetten. Een schaakpartij bij een club gaat volgens de officiële regels en met een schaakklok die de bedenktijd beperkt.

Wat doe je bij een schaakclub? Schaken natuurlijk. Op de clubavond speel je één partij tegen een ander clublid. Het fijne is dat je iedere week een andere tegenstander ontmoet. De ene keer zit je tegenover een stugge verdediger, de andere keer moet een woeste aanvaller worden bestreden. Daarnaast wordt gespeeld in teamverband tegen andere clubs. Schaken in een team heeft een eigen charme. Natuurlijk gaat het ook in deze wedstrijden om de winst, maar soms moet in het teambelang op zeker worden gespeeld en is remise genoeg.

Je hoeft niet briljant te kunnen schaken om lid te worden van een schaakclub. Natuurlijk zijn de leden van de club geen beginners en zijn er bij elke club zeer sterke spelers. Als toetredend huisschaker moet rekening worden gehouden met verlies. Maar bij elke club varieert het niveau, bij wijze van spreke van beginner tot grootmeester. Dat houdt in dat iedereen zich kan aansluiten. Veel schaakclubs bieden bovendien schaaklessen aan, zodat je beter kan leren schaken.

Een schaakclub betekent ook gezelligheid. Misschien is dit niet iets waaraan een argeloze binnenkomer denkt bij het betreden van een schaaklokaal. Vaak heerst er een museumachtige stilte, dat enigszins afschrikwekkend kan werken. Zolang er gespeeld wordt, moet het geluidsvolume van gesprekken in het speellokaal worden gedempt. De meeste schaakclubs hebben aparte zalen voor vriendschappelijke partijen en in ieder geval een bar, waar onder het genot van een drankje kan worden gepraat met andere leden. Eerst wordt natuurlijk vooral gepraat over schaken, maar gaandeweg kunnen ook de prestaties van ADO, de filosofie van Plato of het nieuwste concert van de Toppers voorbij komen.

Kortom: schaak je graag, maar wil je wel eens een andere tegenstander dan de buurman- of vrouw. Vind je het leuk wat serieuzer te schaken en na afloop onder het genot van een drankje de partij te bespreken, naast vele andere zaken? Dan is een schaakclub iets voor jou!