Sneu verlies externe team

Het team van SV Voorburg heeft ook de vierde wedstrijd in klasse 2a van de Haagse Schaakbond verloren. Tegen Haeghe Ooievaar 2 werd het na een spannende strijd 4,5 – 3,5. De ongelukkigste man van de avond was ongetwijfeld Aart Rietveld, die een stelling met een stuk meer in een nederlaag zag eindigen.

De hele avond ging de strijd gelijk op. Invaller Hans van Lis kon bij zijn debuut niet stuntten. Hij werd door zijn jeugdige tegenstandster in de verdediging gedrukt en verloor materiaal. Voorburg deed wat terug door een vrij gemakkelijke overwinning van Martin Mellens. Zijn tegenstander liet een vervelende penning toe die de coördinatie van zijn stukken danig verstoorde. Het offeren van een kwaliteit mocht niet baten en hij werd langzaam weggedrukt. Ike Tjin á Lien liet zich van zijn beste kant zien en speelde een mooie aanvalspartij. Door een mooie torenmanoeuvre nam hij tegelijkertijd de vijandelijke koning onder vuur en dreigde stukwinst op de andere vleugel. Zijn tegenstander kon weinig anders dan de vlag strijken.

Helaas werd hierna de situatie ongunstiger voor SV Voorburg. Adrie Goebertus verloor een pion en werd geconfronteerd met dreigend oprukkende vrijpionnen. Hij wist een paard te winnen, maar de koning van de tegenstander stond zo actief dat Adrie zijn paard veranderde in een hulpeloos veulentje. Uiteindelijk kon de promotie tot dame niet meer worden verhinderd. Dramatisch verliep de partij van Aart Rietveld. Aart speelde de opening voortvarend en wist een stuk te winnen, zonder dat zijn tegenstander al te veel compensatie leek te hebben. Deze zat niet bij de pakken neer en sloeg aan het rommelen. Zijn onverwachte veroorzaakte onzekerheid bij Aart, die met verdedigende zetten alle dreigingen trachtte te pareren. Zoals zo vaak riep hij daarmee de problemen over zichzelf af. De vijandelijke pionnen marcheerden dreigend door het midden en werden ondersteunt door de torens. Het gewonnen stuk stond machteloos aan de zijlijn, toen één van de pionnen tot dame dreigde te promoveren. Mat of zwaar materiaalverlies was onvermijdelijk.

Voorburg kwam weer op gelijke hoogte door een mooie overwinning van Siyar Zengin. Siyar wist de loper van zijn tegenstander helemaal in te metselen. Slechts ten koste van een pion, wist zij zijn stelling wat te bevrijden, maar vervolgens wist Siyar de pluspion naar de overkant te loodsen. Slechts ten koste van een toren kon deze worden tegengehouden. Rob van de Kamp had lange tijd een goede stelling. Hij had druk op een vijandelijke zwakke pion. Helaas wist zijn tegenstander zich aan de druk te ontworstelen. Uiteindelijk werd tot remise besloten in een stelling die eerder iets minder stond voor Rob.

Hiermee kwam de druk te liggen op de partij van Lex Zijlstra. Vanuit een Spaanse opening had hij een hele mooie stelling opgebouwd. Waarschijnlijk speelde Lex niet doortastent genoeg, want zijn aanval liep vast. Zijn tegenstander sloeg terug met een aanval in het centrum. Plotseling stonden Lex zijn stukken zeer ongelukkig en door een fout verloor hij materiaal. Zijn enige hoop was de tijdnood van zijn tegenstander. Helaas: ondanks dat hij nog slechts een paar minuten op de klok had, wist de man van Haeghe Ooievaar alle gevaren te omzeilen en haalde hij het punt binnen.

Door deze nederlaag wordt het voor SV Voorburg erg moeilijk zich te handhaven. Er zal in de komende drie wedstrijden in ieder geval één keer gewonnen moeten worden en dan nog zijn wij afhankelijk van de resultaten van de andere teams. We spelen dit seizoen niet slecht, maar een gebrek aan wedstrijdervaring speelt ons parten. Daarbij stijgt niemand dit seizoen echt boven zichzelf uit, wat we eigenlijk wel nodig hebben. Jammer, maar het is niet anders. We gaan proberen onze huid zo duur mogelijk te verkopen.