Gelijk spel laatste externe wedstrijd

In de laatste wedstrijd in klasse 2a van de Haagse Schaakbond heeft SV Voorburg toch nog een punt kunnen scoren. Tegen promotie 6 werd het 4-4. Opnieuw kreeg SV Voorburg daarmee te weinig. Zowel Aart Rietveld als Martin Mellens wisten goede stellingen niet te winnen.

De avond begon goed voor SV Voorburg. Jan Nienhuis wist zijn partij aan bord 7 keurig te winnen en ook Adrie Goebertus had reeg zijn tegenstander vlug aan het spit. Helaas wist Rob van der Kamp zijn goede prestaties van de laatste wedstrijden geen vervolg te geven. Hij verloor zijn partij en ook Siyar moest het punt aan de tegenstander laten. Lex Zijlstra speelde met zwart de hem bekende Spaanse verdediging. Zijn tegenstander wist niets te bereiken en de partij eindigde in remise.

SV Voorburg kwam weer op voorsprong door een mooie overwinning van Frans Pieter van den Bos. Hij overspeelde zijn tegenstander eigenlijk vanaf de eerste zet. De partij werd besloten met een leuke combinatie. De vijandelijke loper werd naar een vreemd veld gelokt, waarna Frans met een paardvork de dame kon winnen. De overwinning leek hiermee binnen handbereik. Aart Rietveld had zijn partij goed opgezet en was een kwaliteit voor gekomen. Zoals wel vaker dit seizoen begon Aart in winnende stand te aarzelen. In een lastig eindspel nam de tegenstander langzaam maar zeker het initiatief over. Aart wist de goede voortzetting niet te vinden en moest zelfs het punt aan zijn tegenstander laten.

Daarmee was het de taak aan Martin Mellens om de overwinning binnen te halen. Hij speelde een wisselvallige partij. In een Hollandse partij nam hij zijn tegenstander in de tang. Martin lette even niet op en verloor door een tactische grap een pion. Hij bleef echter druk houden en wist, geholpen door wat mindere zetten van de tegenstander, zoveel druk te ontwikkelen dat hij in het eindspel veel beter stond. Vervolgens koos Martin het verkeerde plan. In zijn ijver een pionnetje terug te winnen verslapte hij zijn grip op de stelling. Zijn koning, die ver was opgerukt, werd door vijandelijke stukken in de tang genomen. Uiteindelijk eindigde de partij door herhaling van zetten in remise. Martin mocht van geluk spreken! Analyse met de computer leerde dat zijn tegenstander in de slotstelling het matnet had kunnen dichtknopen, maar mede door tijdnood zag zijn tegenstander dit niet.

Zo eindigde de laatste wedstrijd in een gelijk spel. Degradatie naar de derde klasse was hierdoor niet te ontlopen. Enerzijds was de degradatie onnodig. De laatste twee wedstrijden hadden gewonnen kunnen worden en de verloren eerste wedstrijd had eigenlijk in een gelijk spel moeten eindigen. Aan de andere kant was SV Voorburg op papier één van de zwakkere teams. Dan moet het in cruciale partijen mee zitten en enkele spelers boven zichzelf uitstijgen. Dat was dit seizoen niet het geval. We gaan een klasse lager op krachten komen om snel terug te keren in de tweede klasse.