Sterke eindsprint Voorburg 1

Voorburg 1 heeft de laatste twee wedstrijden in klasse 3A van de Haagse Schaakbond ruim gewonnen. Tegen Botwinnik 3 werd het 6-2. In de laatste wedstrijd tegen HSV 2 werd het zelfs 8-0. Door deze twee overwinningen werden de onderste regionen van de ranglijst verlaten. Voorburg 1 eindigt als tweede of derde, afhankelijk van de resultaten van de nog te spelen wedstrijden.

Tegen Botwinnik 3 sloeg Voorburg vooral toe aan de bovenste borden. Martin Mellens, Ike Tjín a Lien en Elmar Hommes waren duidelijk een maatje te groot voor hun tegenstanders. Ook Bart Kroon wist zijn wedstrijden te winnen. Hans Mes, Yvo Kühling en Wim Schouten maakte vrij gemakkelijk remise. Rob van der Kamp had het wat lastiger, maar wist een toreneindspel uiteindelijk toch remise te houden.

Bij een 8-0 overwinning past natuurlijk alleen de loftrompet. We werden geholpen door een aantal eigen doelpunten van de tegenstander. Elmar Hommes, Martin Mellens en Rik Langeveld kregen door een mistige openingsbehandeling en tactische missers de overwinning in de schoot geworpen. Dat gold niet voor de rest van de winstpartijen. De ene was nog mooier dan de andere. Bart Kroon wist een kwaliteit te winnen en schoof het eindspel bekwaam naar winst. Rob van der Kamp, Hans Mes en Yvo Kühling speelden mooie aanvalspartijen. Ike Tjín á Lien moest wat harder werken voor de winst, maar wist zijn tegenstander steeds verder weg te drukken. Uiteindelijk leverde dit materiaalwinst op.

Al met al een seizoen met twee gezichten. De eerste wedstrijden verliepen teleurstellend; het slot was uitstekend. De laatste twee wedstrijden hadden we een beter team. We konden het sterkste team opstellen en met Elmar hadden we een sterke speler erbij. Onze tegenstanders waren juist wat zwakker. Daarnaast waren een aantal spelers in de eerste partijen minder in vorm. Ten slotte heeft gebrek aan ervaring ons de eerste wedstrijden misschien parten gespeeld. Behoorlijk wat spelers speelden voor het eerst extern.

Voorburg 1 kan denk ik tevreden zijn over dit seizoen, ondanks dat het kampioenschap er geen moment heeft ingezeten. Dit jaar zijn enkele ervaren spelers (Atul, Adrie Goebertus, Al Patty) die ook behoorlijk wat punten pakten zijn vertrokken. We traden aan met een vernieuwd team, met mensen die nog niet zo lang bij een club schaken. Dit houdt in dat we nu een team hebben met groeipotentieel. Zeker op termijn hebben we wel een team dat thuis hoort in de tweede klasse. Volgend seizoen gaan we dus proberen mee te spelen om de prijzen.