Makkelijke overwinning in externe wedstrijd

SV Voorburg heeft de derde wedstrijd in klasse 3b van de competitie van de Haagse Schaakbond gemakkelijk gewonnen. Tegen Botwinnik 4 werd het 5,5-2,5. Al vrij snel stond Voorburg met 4-0 voor, waarna met drie remises de buit werd binnen gehaald.

Een cruciale overwinning werd behaald door Lex Zijlstra. In een stelling met tegengestelde rochades, stelde zijn tegenstander zich te passief op. Op klassieke wijze kon Lex de a-lijn openen en zijn torens op de open lijn verdubbelen, om zo de vijandelijke koning onder vuur te nemen. De tegenstander werd “ge-a-lijnd” en gaf op toen mat of dameverlies onvermijdelijk was.

Relatief simpele zeges waren er voor Ike Tjin á Lien en Martin Mellens. Hun tegenstanders raakten spoedig de draad kwijt en moesten materiaal inleveren. Winst was daarna geen probleem meer. Frans Pieter van den Bos speelde wel een leuke partij. Frans Pieter was in een woeste bui en offerde twee pionnen in de opening voor veel activiteit. Zijn tegenstander vond de juiste voortzetting niet en moest een stuk inleveren. Met twee pionnen voor een loper waren er waarschijnlijk wel remisekansen, maar Frans Pieter was slagvaardiger en schoof de partij naar winst.

Al Patty moest een nederlaag incasseren. Zijn stukken werkten niet goed samen. Een paard aan de rand en een zwakke onderste rij werden door de tegenstander goed uitgebuit. Een stuk ging in de doos, waarna Al Patty kon opgeven.

Verder vielen alleen remises te noteren. De eer het beslissende halve punt binnen te halen ging naar Adrie Goebertus. In het eindspel was zijn paard iets sterker dan de loper van zijn tegenstander, maar door een kwetsbare a-pion moest hij in remise berusten. Ook Siyar Zengin en Rob van der Kamp speelden remise. Rob speelde een vreemde en naar eigen zeggen vervelende partij, waarin Rob wel een stevig pionnencentrum had, maar zijn stukken op de onderste rij stonden geparkeerd. Uiteindelijk resteerde een eindspel waarin beide partijen weinig vorderingen meer konden maken en tot remise werd besloten.

Door deze overwinning is SV Voorburg opgerukt naar de derde plaats. Promotie is echter nog ver weg. Voorlopig moet geleefd worden van wedstrijd tot wedstrijd. De achterstand op de koplopers mag niet nog verder oplopen.