Schaakvereniging Voorburg degradeert

Het team van Schaakvereniging Voorburg heeft zich niet weten te handhaven in de tweede klasse van de Haagse Schaakbond. In de voorlaatste wedstrijd werd onnodig verloren tegen concurrent DD6. Het werd 4,5-3,5. Cruciaal was de partij van Adrie Goebertus. Hij stond gewonnen, maar door ongelukkig manoeuvreren in het eindspel ging de partij alsnog verloren.

De avond begon gunstig voor Voorbug. Rob van der kamp wist vlot spelend zijn tegenstander al snel in het nauw te brengen en het punt binnen te halen. Lex Zijlstra haalde een degelijke remise. In een Spaanse partij gaf hij met zwart geen krimp. Voorburg liep uit door twee overwinningen van Martin Mellens en Frans Pieter van den Bos. De tegenstander van Martin raakte in een Konings Indische partij op een dwaalspoor. Hij liet een koningsaanval toe, die slechts door een stukoffer kon worden gepareerd. De dreigingen konden door Martin vrij gemakkelijk worden ontzenuwd, waarna het materiaaloverwicht de doorslag gaf. Frans Pieter speelde een fraaie partij. Een thuis voorbereide variant van het koningsgambiet leidde tot een stelling waarin zijn tegenstander geen vin kon verroeren. Deze bleef zich taai verdedigen en leek los te komen, maar inmiddels had Frans Pieter zoveel pionnen gewonnen dat de winst in het eindspel geen probleem meer was.

De overwinning voor Voorburg leek binnen handbereik. DD6 kwam echter terug door nederlagen van Siyar Zengin en Aart Rietveld. Aart stond in het middenspel erg gedrukt en kon de dreigingen uiteindelijk niet meer pareren. Siyar stond goed, maar raakte in het late middenspel de draad kwijt en moest het punt aan de tegenstander laten. Ondanks de gelijke stand leek er geen vuiltje aan de lucht. Ike Tjin á Lien had een op het oog iets betere stand, terwijl Adrie Goebertus nagenoeg gewonnen stond. Adrie had een machtige vrijpion gecreëerd, die het paard van zijn tegenstander aan de rand gekluisterd hield. De pionnen van zijn tegenstander oogden kwetsbaar. Adrie wist aanvankelijk zijn positie te verbeteren, maar toen weifelde hij. Eerst werden een aantal pionnen geruild. Hierdoor werd zijn tegenstander minder gehinderd door zijn aan de vrijpion gebonden paard. Ten slotte ging er zoveel materiaal van het bord dat remise onvermijdelijk leek. Toen ging bij Adrie het licht uit. In een poging zijn vrijpion te beschermen liet hij een familieschaak toe, waardoor zijn loper verloren ging. Vervolgens was het eindspel totaal verloren. Inmiddels was er ook op het bord van Ike geen sprake meer van voordeel. Zijn stelling leek houdbaar, maar in het eindspel werd hij steeds verder weg gedrukt. Ten slotte ging een tweetal pionnen verloren en ondanks wat tegenspartelen was de nederlaag niet meer te voorkomen.

Zo eindigde een schaakwedstrijd vol emotie en dramatiek. De concurrenten zijn met nog één partij te spelen onbereikbaar voor Schaakvereniging Voorburg. Jammer! Er waren veel wedstrijden waarin we zeker kansen hadden. Het vertrek van Thomas Kreitmair en Al Patty had het team dit seizoen verzwakt. De nieuwkomers Siyar Zengin en Rob van der Kamp speelden behoorlijk tot goed, maar misten nog enige wedstrijdervaring. Enkele spelers waren dit seizoen minder in vorm, terwijl er niemand echt boven zichzelf uitsteeg. Het is niet anders. We zullen moeten proberen om volgend seizoen de schade te repareren. Met dit team is dat zeer zeker mogelijk.