2e ronde Groene Hart Cup : 3×3 = 9 ???

Afgelopen vrijdagavond stond voor onze jonge Schaakmeesters de 2e ronde van de Groene Hart Cup op het programma. In deze teamcompetitie doen voor het eerst 3 teams van 4 Meesters mee. Het zijn leuke wedstrijden en het brengt veel plezier. Lees maar mee hoe het vrijdag ging.

De teams waren dit keer gesplitst. Team 1 speelde in poule 3A en vertrok naar Rotterdam. Team 2 en 3 speelden in poule 2A en 3B en reden naar Gouda. Na wat rondrijden in the middle of nowhere en oplettende Schaakmeesters, werd uiteindelijk toch het mooie denksportcentrum gevonden. Onze teams waren mooi op tijd en hielpen met het wedstrijdmateriaal klaar zetten. Daarna speelden ze wat korte partijtjes alvorens de echte wedstrijden begonnen. Het was heel gezellig met elkaar. De in de auto besproken strategieeen werden even snel aan een toets onderworpen.

Vervolgens werden er drie ronden gespeeld. Met wisselende resultaten maar 100% inzet en concentratie. Aan het eind van de gezellige avond kon de balans opgemaakt worden. Team 2 eindigde op een gedeelde 2e plaats. Team 3 werd helaas dit keer laatste in hun poule.

Ik reed met team 1 naar Rotterdam. Vooraf werd gerekend op promotie naar poule 2. In de 1e ronde kregen wij snel een 2-0 voorsprong. Maar die werd door tijdsoverschrijding van onze teamgenoten weer teniet gedaan. (2-2) De 2e ronde ging zeer snel. Ik wilde net gaan zitten toen de 1e speler al naar buiten kwam. Ik zei “wat kom jij nu doen, je wilt toch niet zeggen dat je nu al klaar bent ? “. Jawel, ik ben klaar. Herdersmat. Ik zei “herdermat ? , daar trap je toch niet meer in ? ” . Nee hoor, ik heb gewonnen. Mijn tegenstander trapte er in. Ik was natuurlijk opgelucht. Weer een voorsprong. In no time stonden de anderen ook buiten de speelzaal. 4-0 winst. Dat ging goed.

De laatste ronde tegen een tegenstander die 1 matchpunt boven ons stond. We moesten winnen om te promoveren. We kwamen weer snel op een 2-0 voorsprong. Eerder had ik de jongens mee gegeven dat bij een voorspong het handig is als de rest dan remise aanbiedt. Zo win je de wedstrijd en dan neem je de 2 matchpunten mee. Dus met die 2-0 voorsprong dacht ik bij mijzelf ” kat in het bakkie”. Tja, denken en doen zijn twee verschillende dingen. Want het gebeurde niet. De twee overige partijen gingen helaas ook verloren. 2-2 gelijkspel en geen promotie.

Dus de volgende ronde spelen wij met 3 teams in , als ik het goed heb, poule 3. ( 3×3 )