Moeizaam debuut op Haarlemse Meesters Open

Vandaag stond de eerste ronde van de 9 ronden durende Haarlemse Meesters Open 2018. Dit is een toernooi in een mooie ambiance, namelijk het Stedelijk Gymnasium in Haarlem. In deze editie een tweetal debutanten van onze vereniging. De jonge schakers David en Prajit. Ook uw jeugdleider doet deze editie weer mee.

Het is even wennen voor onze jonge schakers, want een speeltempo die beduidend hoger is dan zij gewend zijn : 1 uur en 30 minuten voor eerste 40 zetten met 30 sec. increment per zet + 30 minuten extra na de 40 zet om uit te spelen. En dan te bedenken dat deze twee spelertjes gewend zijn om binnen no time hun partijen uit te spelen……. hoe gaat dit aflopen deze week ?

Wel, over de eerste ronde kunnen we kort zijn. Een overwinning en een nederlaag. Ik was amper zelf bezig met mijn partij of ik hoorde schuin achter mij dat de stukken weer terug werden gezet. Tja, het kan verkeren, die partij was al weer afgelopen. Ik keek naar mijn tijd en zag dat ik net 20 minuten had nagedacht. Het was Prajit die al klaar was. Maar dit keer kon hij er weinig aan doen, zijn tegenstander, een senior die ikzelf al eerder was tegengekomen en aardig kan ( of kon ? ) schaken, gaf een stuk cadeau en vervolgens de partij. 1-0 Prajit.

Toen ging ik maar eens bij het bord van David kijken. En helaas , die speelde tegen een jeugdspeler , en stond inmiddels een kwaliteit achter. Dat werd vervolgens een vol stuk en toen konden de stukken weer in de doos. Helaas een nederlaag voor David.

Ik kwam zeer goed uit de opening. Mijn tegenstander speelde een soort Moderne Verdediging. Maar hij deed het of niet goed of er deugd niets van deze manier van verdedigen. Ik stond de gehele partij goed tot gewonnen. Tot zet 38…….. Toen deed ik iets stoms waar ik vaak onze jeugdleden op wijs. Eerst nadenken alvorens te zetten. Dat deed ik de gehele partij tot aan deze belachelijke blunder. Mijn tegenstander pakte een pion en die kon ik direct terugwinnen. Maar ik kon kiezen uit twee varianten. Zonder nadenken pakte ik mijn loper om de pion terug te nemen. DOM, want mijn tegenstander gaf schaak en kreeg vervolgens een volle toren cadeau. Het zal u niet verbazen dat ik na de partij even niet te genieten was. Maar morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen …… Wordt vervolgd.