Allen tegen 1 : 1 tegen allen , de simultaan

Afgelopen zaterdag konden onze jonge Voorburgse Meesters mee doen aan een simultaan. Dat is een schaakwedstrijd tussen een sterke (meestal GM) schaker tegen aanstormend talent en/of spelers die denken te kunnen schaken, zoals ik. Deze keer echter geen GM maar een WIM, wat staat voor Women International Master. U raadt het al, een vrouwelijke Meester.

Zij luistert naar de naam Arlette van Weersel. Een speelster die niet zo bekend is als haar schaakgenoten Zhao Qing Peng (GM) , Thea Lanchava (GM) of Anne Haast ( huidig Nederlands Kampioen Dames) maar wel een zeer sterke schaakster. Acteert momenteel in de Landelijke Competitie bij svCaissa-Eenhorn in de 1e klasse. Rating 2139 maar dat is denk ik , zwaar onder haar werkelijke niveau. Toch voor ons, gewone schaaklui, een zeer stevige kluif.

Helaas was de belangstelling voor deze simultaan niet zo heel groot en dat is toch wel jammer. Van de 14 deelnemers was de helft van onze club. Juist voor de jeugdschakers in de Haagse regio was dit een uitgelezen kans om eens tegen een zeer sterke speler te mogen spelen. Ik was in elk geval blij dat wij met een aantal jeugdspelers konden mee doen.

Wie deden er mee ? Jie-Ren, David, Ching Sui, Bilal, Wessel, Mees, Stijn en uw jeugdleider. Ja, ook ik pak zo’n gelegenheid met beide handen aan. Van alle deelnemers behaalde alleen de jeugdleider een positief resultaat, maar daarover straks meer.

Het leuke van deze simultaan was dat Arlette tijdens het spelen onze jeugdspelers aan de ene kant complimenteerde met het vertoonde spel ( bijvoorbeeld het volgen van de , ja daar is ie weer, Gouden Regels) maar ook uitlegde wat beter had gekund. Natuurlijk verloren alle jeugdspelers maar kregen daar wel een extra soort van training bij door haar tips en adviezen.

Uw jeugdleider heeft al vaker tegen vrouwelijke Meesters gespeeld. Tegen GM Peng (remise) en GM Lanchava (winst) dus ik had een bepaalde “reputatie” hoog te houden. Nu speel ik bij simultaans graag mijn favoriete opening De Zwarte Leeuw. Arlette opende met d4 en ik met d6. Met een wisseling van zetten kwam een mij bekende stelling op het bord. Arlette moest regelmatig bij mijn bord toch wat langer nadenken ( vaak een goed teken voor mij). Er kwam een bijzonder scherpe variant op het bord die bij elke zet nog scherper werd. Beide kanten speelden volop op de winst. Uiteindelijk kwamen wij een zwaar bevochten remise overeen maar ik zag 1 zet daarvoor wel een mat in 2 over het hoofd (dom, dom, dom).

Wat mij wel inmiddels opvalt is dat ik met deze opening bij de vrouwelijke schaakmeesters tot goede prestaties kom , terwijl ik bij de mannelijke GM’s volslagen kansloos verlies. Het lijkt alsof de mannen toch wat agressiever spelen dan de dames. Toeval of zit het in de vrouwelijke natuur om rustiger ( en vredelievender) te spelen ?

In elk geval hebben wij een leuke middag beleefd en ik hoop dat wij toch nog meer van Arlette zullen horen en zien. Bedankt Arlette voor je tips, adviezen en inspirerende aanwezigheid.