De laatste strijd!

De laatste wedstrijd voor Voorburg 3 in dit seizoen was op 2 april en wij speelden thuis. Dat merkte ik meteen omdat ik heel makkelijk 8 spelers kon vinden, teamgenoten waren ontspannen en wij konden gesprekken met elkaar hebben voor het begin. Zo hoorde ik dat Bert, Ruben en ik zijn leden bij een sportschool waar wij elkaar nog niet hebben gezien. Wie weet misschien dit is omdat wij zijn meer schaker sportmensen dan gym tijgers. Voor het begin van de wedstrijd kwam Bert naar mij met een glimlach en zei “Nou, Anna, heb je jezelf en mij opgeofferd voor vandaag ’s wedstrijd?”. Ja, en hoe was dat afgelopen kun je hier lezen.

Chinchaladze, A. (Anna) – Wit de, J.C.P. (Jacques) 0 – 1

In het begin heb ik mijn stukken goed ontwikkeld en had veel actieve stuken. Ik heb paar gevaarlijke zetten niet gezien. In zet 6 ging ik met mijn Dame naar f6 maar na analyse met Elmar Hommes, die zichtbaar teleurgesteld was, zag ik dat Dd4 sterker zet was en ik kon met die zet meteen een stuk winnen.

In de zet dat je zie hier heb ik nog een andere fout gemaakt en mijn actieve loper geruild tegen inactieve paard die kon nergens heen.

Nog steeds kon ik interessante stelling creëren iets later maar nog een keer mogelijkheid niet gezien om van mijn tegenstander zijn koning in het centrum te profiteren.

Hier zag ik niet dat d4 is niet gevaarlijk en dat mijn tegenstander kan niet Dame pakken. C5 was wat betere zet geweest. Mijn tegenstander profiteerde fijn mijn fouten en heeft uiteindelijk de partij gewonnen.

Rangelrooij van, B. (Bert) – Gerritsma, N.J. (Bert) 0 – 1

Bert had helaas niet goed genoteerd tijdens het spel. Ik zat naast hem en zag dat spel was snel en explosief vanaf het begin. Na het spel Bert zei dat hij heeft vork niet gezien en heeft daarom verloren.

Vernooij, O. (Oscar) – Coenders, H. (Hans) 0 – 1

Oscar koos met zwart zijn typerende opstelling (b6, Lb7, g6 en Lg7). Hij geeft hiermee het centrum weg maar heeft daarvoor twee sterke lopers op beide lange diagonalen. Helaas werd het paardje van Oskar naar de rand gedwongen en al snel werd het paard ingesloten. Echter kreeg Oskar goed tegenspel op de koningsvleugel en won zijn verloren materiaal weer terug! De partij werd heel interessant met wisselende kansen. Het kwartje leek aanvankelijk de goede kant op te vallen in de volgende stelling:

Welke sterke zet speelde Oskar na 24. Td6?

Helaas voor ons, verdampte de kansen van Oskar. De dame was gevaarlijk op de 1e rij maar werd toch onschadelijk gemaakt. Toen wit uiteindelijk met een dame en paard gevaarlijk kon combineren, werd de mataanval fataal.

Wiersma, M. (Martin) – Sluijs van der, A. (Aad) 1 – 0

Bij Martin was het een echte vechtpartij geworden. Met wit kreeg hij de Caro Kann tegen zich voorgeschoteld (1. e4 c6). De partij ging lange tijd gelijk op, Na 18. Df3 leek Martin even het initiatief te grijpen maar zijn tegenstander kon toch verdedigen. Een boeiend moment doet zich voor na zet 25. Tijdens het schaken denk je soms dat bepaalde zetten “gedwongen” zijn. Maar als je het toch kunt presteren in deze stellingen ietsje langer na te denken, word je soms beloond.

Na zet 25…Txc3 speelde Martin 26. bxc3 Txe8 met een klein plusje voor wit. Maar was hier nog iets anders mogelijk? Ik zeg er wel bij: de beste stuurlui staan aan wal.

Maar goed, Martin speelde als een kei. Om onbegrijpelijke redenen gaf zwart zijn toren voor twee pionnen. Het was nog eventjes lastig met die vrijpionnen, maar laat dat maar aan Martin over. Puntje voor ons.

Bussel van, R. (Ruben) – As van, J.J. (Sjaak) 1 – 0

Ruben speelde met zwart de Caro Kann en ging er met gestrekt been in. Lekker aanvallend spelen. Koning in het midden laten staan en dan hup, h5-h4 de beuk erin. In de overgang naar het eindspel wist Ruben met een handig vorkje een pionnetje te snoepen. Na een kleine onnauwkeurigheid dreigde zijn tegenstander toch weer terug te komen in de partij, maar tijdnood deed de das om. Ruben won!

Berg van den, A.H.C. (Anthon) – Bouma, H.H. (Henk) 1 – 0

Anthon had de smaak te pakken en trad ten strijde met de witte stukken. Hoe dat is gegaan blijft geheim. Ik weet dat hij gewonnen heeft maar geen idee hoe dat is gegaan. Anthon’s wegen zijn ook ondoorgrondelijk.

Jeu de, K. (Kees)- Ciftci, S. (Selahattin) ½ – ½

Kees heeft gevoel voor drama, dat is duidelijk. Zijn partij lijkt op een goeie film, met behoorlijke twisten. In de opening was er niets aan de hand, Kees speelde de opening actief met gezonde zetten. Dat er in de opening een paard hing, mag de pret niet bederven, beide spelers wilden zich hier niet druk om maken (paarden aan de rand zijn randzaken, verzin ik nu ter plekke). In plaats daarvan kozen de heren voor

een complex eindspel. Het eindspel was lange tijd binnen de remise marges. Echter, het dreigde helemaal weg te glippen voor Kees, toen hij een pionnetje verloor. Ik durf wel te stellen dat heel veel schakers dit eindspel kansloos hadden verloren. Maar als een sluwe vos had Kees al iets gezien waar zijn tegenstander geen rekening meer mee hield. Een handige ritselaar. Ben jij net zo handig als Kees?

Na 63. Kf5 lijkt alles over voor zwart. Echter 63. Kf5 is een grote fout. Zie jij waarom?

Wouters, M. (Marcel)- Kuyvenhoven, R. (Robert) 0 – 1

Marcel speelde ambitieus en koos voor het Morra Gambiet (1.e4 c5 2. d4 cxd4 3. Pf3). dat is een interessant gambiet voor actief spel. Echter zijn tegenstander kende een gemene list in deze opening. Marcel kon de verleiding niet weerstaan en stond daarom al snel een stuk achter. Hoewel hij met gezonde zetten er nog het beste van probeerde te maken, mocht het niet baten. Toen uiteindelijk een nare penning nog een kwaliteit zou kosten, kon Marcel het strijdbijltje begraven.