Debuut E-team in JeugdClubCompetitie

Afgelopen zaterdag werd de Jeugd Club Competitie (JCC) voor de leeftijdcategorieen C en E gespeeld. Vorige week deden wij met een D-Team mee, nu waren onze E-meesters aan de beurt. Speellocatie was deze keer het inmiddels ons bekende sporthal de Kameleon. De Haagse Schaak Bond organiseert hier veelal haar wedstrijden. Een goed bereikbare locatie met voldoende parkeerruimte, openbaar vervoer vrijwel voor de deur , twee zalen en een weliswaar kleine maar gezellige kantine waar van alles te krijgen is.

Ons E-team met David, Ching Sui, Noel, Margot en Laura zou vandaag haar debuut gaan maken. Maar liefst 15 teams hadden zich ingeschreven waarvan zich 7 teams zich konden plaatsen voor het later dit jaar te spelen Nederlands Kampioenschap. En hoewel ons team voor het eerst zou mee doen en ook nog eens het jongste team had, hoopte ik stiekem op plaatsing. Qua speelsterkte hoorde dit zeker tot de mogelijkheden. Uiteraard vertelde ik dit niet aan onze Meesters. Dat zou de sportieve druk onnodig opvoeren en dat is op deze jonge leeftijd niet nodig.

Meester Laura zou vanmiddag haar opwachting gaan maken en wisselen met Meester Noel. Die had namelijk, ook leuk natuurlijk, een verjaardagsfeestje. Daarom is het ook fijn om met meerdere spelers een team te vormen. Voor meester Margot was het ook haar debuut op een toernooi. Zij schaakt nog niet zo lang en het is goed dat zij het heeft aangedurfd om toch de hele dag te spelen.

Margot speelde het gehele toernooi goed. Alhoewel zij niet tot winst wist te komen, kun je al wel zien dat zij de spelregels begrijpt. Het is goed voor haar ervaring om deze wedstrijden te spelen en wij zullen in de komende periode vast en zeker meer van haar gaan horen. Datzelfde geld ook voor Meester Noel. Hij won wel 1 partij en liet zien dat hij elke keer beter wordt. Bij momenten was het zwaar voor hem want hij wil natuurlijk graag winnen. Maar dat gaat helaas niet altijd. Met nog meer wedstrijden voor de boeg gaat ook hij straks meer wedstrijden winnen.

De Meesters David en Ching Sui hebben al wat meer wedstrijdervaring in de benen …uhm ik bedoel in de handen en hoofd. Zij scoorden respectievelijk 7 uit 8 en 6 uit 8. Een meer dan uitstekende prestatie waarmee David topscorer werd.

Meester Laura kwam in de middag Noel vervangen. Zij had er duidelijk zin in. 3 van de 4 partijen wist zij in winst om te zetten. Zo hielp zij het team mee om te strijden om een plek bij de eerste zeven. Want die gaf namelijk recht op deelname aan het Nederlands Kampioenschap.

Na de laatste ronde kon de balans opgemaakt worden. svVoorburg eindigde met 4 teams op een gedeelde 6e plaats. Bij gelijk eindigen wordt gekeken naar het totaal aantal behaalde bordpunten. En hier bleken wij 1 bordpunt te weinig te hebben voor plaatsing. Heel sneu maar wat een voortreffelijke prestatie van dit jonge team. Als zij bij elkaar blijven, gaan we er volgend seizoen weer vol in.