E-team 3e van Nederland !!!

Het is enige tijd geleden dat uw jeugdleider, door prive-omstandigheden, hier iets heeft geschreven. Nu de zon weer schijnt en ik nieuwe energie heb getankt, is het tijd u op de hoogte te houden van de verrichtingen van onze jonge Meesters. En er is de afgelopen periode veel gebeurd.

Vele Meesters hebben mee gedaan aan diverse Grand Prix wedstrijden en prijzen behaald, er werd deelgenomen aan de Groene Hart Cup waar een fraaie 6e plaats in de eindrangschikking werd behaald, twee Meesters debuteerden op het Nederlands Kampioenschap D.

Maar de grootste klapper van dit seizoen is de 3e plaats van ons jongste E-team op het Nederlands Kampioenschap !!! En daar hangt een bijzonder verhaal aan. In de regionale voorronde wisten wij ons niet te kwalificeren voor het NK. Het oorspronkelijke team kon door omstandigheden niet samenspelen. Wij kwamen daarvoor net iets tekort maar werden wel op de reserve-lijst geplaatst.

En zie daar, er kwam een plekje vrij voor ons. Op zaterdag 26 mei verzamelden ons E-team in Naaldwijk voor het NK. Dit keer wel in de sterkste formatie. Het team bestond uit de Meesters David , Prajit , Laura en Hugo. Getooid met fraaie bedrukte t-shirts waarop onze namen en logo begonnen de Meesters goed gemutst aan het toernooi. Voor de Meesters Prajit en Hugo was dit overigens hun debuut op het NK.

In de eerste ronde troffen het team van de gastvereniging Schaakmat Westland. Een nipte overwinning van 2,5-1,5 bracht ons de eerste 2 matchpunten. Daarna ging het geweldig de goede kant op met nog 3 overwinningen en 1 gelijkspel tot aan ronde 6. Met nog 2 ronden te gaan stonden wij in de top 3 !!!  Er waren nog 2 andere ongeslagen teams die ook nog eens als topfavorieten golden.

In 1 van deze teams zat een heel groot talent genaamd Tommy Grooten. 8 jaar oud pas maar al vele overwinningen ( ook op zeer sterke senioren) behaald. Naast hem zat voormalig NK-kampioene Wendy Huang ( ook pas 10 jaar oud en een geweldige talent). Kortom, een zeer sterk team waar ik graag tegen uit wilde komen.

En deze wens werd gehonoreerd in ronde 6. Ik zei het team te geloven in de titel want alles is nu mogelijk. Ze speelden tot nu toe voortreffelijk, straalden veel plezier uit en konden nu ook nog eens echt spelen om de NK-titel. De gezichten van onze Meesters stonden ontspannen, die van ESV uit Eindhoven gespannen. Want wie waren nu toch die dekselse Voorburgse Meesters ?

De wedstrijd begon. En het duurde lang voordat de eerste uitslag kwam. Dit betekende ook dat er geweldig goed gestreden werd tegen dit topteam. Zou het gaan lukken ? Helaas nee, wij kwamen toch in het middenspel tekort. Meester Hugo, Laura en Prajit verloren. 3-0 achter en de titel was nu wel ver weg.

Maar Meester David dan ? Tja , die speelde tegen talent Tommy. En hij was nog bezig. En kijk, meester David staat een stuk voor !? Tommy vraagt aan zijn vader ( de zeer bekende ervaren schaaktrainer en auteur van diverse schaakboeken IM Herman Grooten) of hij remises mag aanbieden. Tommy speelt dan nog enkele zetten en biedt remise aan. Meester David heeft nog minder dan een minuut op de klok en een remise is tegen dit toptalent echt een goed resultaat.

Maar tot mijn stomme verbazing zegt Meester David resoluut : NEE. Hij wil winnen !!! Dat tekent de geweldige wedstrijdmentaliteit van David en waarom ook niet. Je staat een stuk voor en dan zou ik ook gewoon doorspelen. Alleen is de winst nog niet zo gemakkelijk te vinden in deze partij.

Er worden nu in zeer hoog tempo ,want ook Tommy is inmiddels in tijdnood gekomen, enkele zetten gespeeld. Ineens gaat meester David nog een stuk winnen en dan geeft Tommy op. Meester David wint !!!!! Een meer dan geweldige individuele prestatie van ons eigen toptalent.

Met nog 1 ronde te gaan beseffen de Meesters dat zij hier een podiumplaats kunnen winnen. Dat vertellen zij mij ook en ik weet dan dat zij ook in de laatste ronde een extra stap gaan zetten. En dat gebeurt dan ook. Hoewel vermoeid, want het was ook nog eens erg warm die dag, streden zij alle vier voor de volle winst. Er werd met 3-1 gewonnen en de derde plaats was een feit.

Een diepe buiging voor deze jonge Meesters ,die met heel veel plezier , zonder druk van moeten presteren, hebben geschaakt. Zoals je dat graag, als jeugdleider/trainer/coach/begeleider, wil zien. Plezier uitstralen en dan kan het soms tot dit soort geweldige prestaties leiden.

Meesters , bedankt dat ik dit met jullie mocht mee maken. En ook mijn dank naar de aanwezige ouders voor hun support en ondersteuning. Dit maakt sport met en voor kinderen zo mooi.

Ike Tjin A Lien

jeugdleider