Jonge schaakmeesters stralen in Spijkenisse

Een unicum voor onze schaakvereniging. Hoe kan het ook anders, als je net een jeugdafdeling bent opgestart. Dan is alles natuurlijk waar je aan mee doet, een unicum. Maar toch, gisteravond reden wij ( ik en twee enthousiaste chaufferende ouders) naar “de Boekenberg” in Spijkenisse. En we speelden niet op een stapel boeken met daaromheen wat stenen of in een bibliotheek. Nee , dit was een mooi glazen gebouw waar de gastvereniging svSpijkenisse schaakt.

Drie teams van ons deden namelijk mee met de Ron de Jonge Groene Hart Cup. Dit is een jeugdcompetitie van viertallen, bedacht door de naamgever Ron de Jonge. Deze inmiddels overleden man was concierge op het Sint Laurenscollege in Hillegersberg die het jeugdschaken een warm hart toedroeg. Hij was de initiatiefnemer van deze Cup. Inmiddels wordt deze Cup al voor de 17e keer gespeeld !!! Een mooi toernooi ook voor onze jonge schaakmeesters in spe.

Voor deze editie waren 24 teams ingeschreven die werden onder verdeeld in 6 poules van 4 teams. Het 1e team van svVoorburg ( Jie-Ren, Tim, Mees en Simon) werd ingedeeld in poule 2A. Het 2e team ( Luuk, David, Storm en Jochem) in poule 3B en het 3e team ( Wessel, Ching Sui, Ian en Julius) in poule 4.

Vooraf had ik onze Meesters mee gegeven dat het vooral ging om plezier hebben bij het spelen, ervaring opdoen met klok spelen en spelen volgens de regels die zij bij de lessen hebben geleerd. Vrijwel iedereen ( op Jie-Ren na) had geen of zeer weinig ervaring met het spelen met klok/tijd. Dus ik was zeer benieuwd hoe zij hiermee zouden omgaan en of dat invloed zou hebben op hun spel.

Het 1e team zat in een zware poule en mocht in de 1e ronde het opnemen tegen svBotwinnik. Nu traint kopman Jie-Ren daar ook , dus kende hij de tegenstanders goed. Het zou een zware wedstrijd worden. Wellicht door wat zenuwen kwamen wij snel met 2-0 achter door verliespartijen van Mees en Simon. Tim hield het langer vol maar kon het toch uiteindelijk niet bolwerken en verloor eveneens. Jie-Ren redde de spreekwoordelijke eer door zijn partij te winnen. Een 3-1 nederlaag maar zeker geen schande tegen de kampioen van vorig jaar. Dat het zwaar was voor hen bleek wel uit de volgende twee ronden. Tegen Klim-Op 2 ging het met Mees en Simon een heel stuk beter maar verloor het team helaas wederom met 3-1. In ronde 3 werd een verdient gelijkspel binnen gehaald. Helaas bleek dit niet genoeg om in deze poule te blijven. De volgende ronde op 4 november zullen zij in poule 3 gaan proberen weer te promoveren.

Het 2e team in poule 3 had het ook niet makkelijk. Het was mooi om te zien hoe deze matadoren de gehele avond rustig achter hun borden bleven spelen. En ik was verbaasd dat zij zo goed met de klok en tijd omgingen. Als je dan ook speelt volgens de gouden regels dan kunnen resultaten geboekt worden. En dat gebeurde dan ook. Klim Op 5 en Charlois/Europoort werden verslagen. Tegen Barendrecht werd gelijk gespeeld. En daarmee werd een dik verdiende 1e plek behaald. De beloning is dan ook dat zij het op 4 november in poule 2 mogen proberen. Hulde aan kopman Luuk en zijn teamgenoten David, Storm en Jochem.

Het 3e team had er veel zin in. In poule 3 wachten achtereenvolgens svSpijkenisse , svBotwinnik en RSR Ivoren Toren als tegenstander. Ook bij dit team was ik aangenaam verrast door de rust die zij hielden bij het spelen van hun partijen. Van enig klok- of bordvrees was geen enkele sprake. Daar waar onze benjamin Ching Sui onderweg nog een dutje in de auto had gedaan, was hij nu klaar wakker. Tegenover 1 nederlaag (Botwinnik) stonden 2 overwinningen. Spijkenisse werd met 2.5 – 1,5 verslagen. In de laatste ronde waren zij kennelijk helemaal opgewarmd want Ivoren Toren kreeg met maar liefst 4-0 er van langs. Een 1e plaats ook voor dit jonge team en als beloning mogen zij op 4 november in poule 3 gaan spelen.

Tijdens deze avond, en al helemaal aan het einde, allemaal vrolijke en lachende gezichten. Iedereen had plezier en er waren mooie resultaten behaald. Zo hoort het ook. En uiteraard ging ook ik met een glimlach naar huis. Het is leuk om te zien hoeveel plezier kinderen aan deze mooie sport beleven. Mijn dank aan de ouders die vandaag als chauffeur hebben op getreden. En ook uiteraard aan alle overige ouders. Jullie geven jullie kinderen immers de mogelijkheden om hen kennis te laten maken met deze prachtige denksport. Dat ik en trainers Jan Nienhuis en Siyar Zengin hen daarin mogen helpen en begeleiden, geeft ons veel vreugde en plezier.

Vrijdag 4 november is de volgende ronde. Lokatie waarschijnlijk bij svMessemaeker in Gouda.

Ike Tjin A Lien

jeugdleider