Goed debuut E-team op NK

Gisteren, zaterdag 13 mei, was het zover. Ons jonge E-team, bestaande uit de Meesters David (G) , Ching Sui ( H !!) , Ian ( E) en Laura ( G ), reisden af naar Zuid-Scharwoude om deel te nemen aan het Nederlands Kampioenschap E-teams. Maar liefst 40 teams uit heel Nederland deden mee. Voor onze jonge Meesters een (in) spannende dag maar ook leuk en leerzaam.

Het weer was mooi zonnig en zowel de organisatie als locatie uitstekend. Het is altijd een feestje om te zien hoe met zoveel vrijwilligers een prachtig evenement voor de kinderen kan worden opgezet. Ook de catering was zeer verzorgd evenals de lekkere gezonde lunch voor de deelnemende teams. Hulde voor de organisatie !!! Maar goed, wij kwamen natuurlijk ook voor het schaken. Hoe verliep het onze teamleden ?

In de eerste ronde mochten wij tegen Spijkenisse. Ian was al snel als eerste klaar. Hij won met een matgevend zetje op h2. Daarna werd het 2-0 door Ching Sui en was het wachten op de allereerste overwinning ? Helaas nee, dat moest nog even wachten. Want David liet zich bij een winnende aanval, plots mat zetten op de eigen achterlijn. Teveel op het eigen spel gericht. Laura stond eveneens gewonnen maar ook zij maakte deze fout. Het werd 2-2.

In de tweede ronde tegen de op rating als 2e geplaatste Hoogland. Dat beloofde een zwaar potje te worden maar werd het niet. Ian’s tegenstander opende met d6 , e6 en h5. Vreemde openingszetten die natuurlijk afgestraft moet worden. Ian pakte vlot het centrum en ontwikkelde snel al zijn stukken. Helaas vergat hij op een momentje dat een stuk in stond en kon het punt naar zijn tegenstander. Jammer , want een 2e winst had er zeker in gezeten. De andere drie wonnen wel hun partij waardoor de eerste overwinning op een NK voor dit team een feit was. Uitstekend gedaan !!!

Wellicht dat er daardoor in de 3e ronde wat te lichtzinnig gespeeld werd. Het sterke VAS 2 was de tegenstander. In het begin van alle partijen zag het er nog zonnig uit. Maar plots ging op de een of andere wijze het licht uit. Laura vergat de gouden regel (koning in veiligheid) toe te passen en werd vervolgens hiervoor hard afgestraft. Ching Sui stond straal gewonnen maar gaf plots zijn dame cadeau en kon opgeven. Ian wist kennelijk ook de gouden regels niet meer en gaf de 1 na het andere stuk weg. David rokeerde kort maar was kennelijk vergeten dat zijn tegenstander al een open G-lijn had en de dame van zijn tegenstander op veld c1 stond. Die kon vervolgens op h6 slaan voor een verwoestende mataanval. Maar zijn tegenstander zag dat niet en speelde iets heel anders. Daardoor onstonden er nog tegenkansen voor David waarbij zelf winst mogelijk was. Dit zag David weer niet met als gevolg dat zijn tegenstander hem toch uiteindelijk mat kon zetten. 4-0 nederlaag.

Tja, dat gebeurt wel eens en dan moet je er de volgende ronde weer staan. Soms duurt het echter wat langer om zo’n nederlaag te verwerken. In de vierde ronde zou dit blijken. Landau was de tegenstander en opnieuw vergaten 2 meesters volgens de gouden regels te spelen. Dan wordt het moeilijk en er kwamen helaas dan ook 2 nederlagen. Je zult dan net zien dat alles gaat tegenzitten. Ook de andere twee meesters verloren en wederom een 4-0 nederlaag. Au, dat doet wel pijn.

Na een korte peptalk in de trend van “dit kan gebeuren “, blijf nu spelen volgens de gouden regels”, en “wij hebben al een keer gewonnen, blijf genieten “, traden we in ronde 5 aan tegen Ivoren Toren. En zie daar, onze meesters hebben ruggegraat en weten met tegenslagen om te gaan. De tweede overwinning met 3-1 was een feit.

In de 6e ronde tegen Almere 3. Dit is een sterke jeugdvereniging waarvan hun Almere 1 de huidige NK-kampioen is. ( die zij overigens dit jaar wisten te prolongeren). De partijen werden goed opgebouwd maar je ziet dan toch dat onze spelers net wat tekort komen. Een 3-1 nederlaag.

De 7e en laatste ronde tegen Minerva. Konden wij ons nog 1 keer opladen voor een mooi afsluitend resultaat. Ja, dat kunnen wij. Want de ruggen werden wederom gerecht en met scherp spel werd een terechte 3-1 overwinning behaald.

Met 3 overwinningen, 3 nederlagen en 1 gelijkspel behaalden wij 7 matchpunten. Hierdoor eindigden wij als 25e in de ranglijst. Een mooi debuut met spelers die de komende jaren nog verder kunnen groeien. Ik heb van jullie spel genoten en ik hoop dat jullie het ook een fijne belevenis hebben gevonden. Volgend jaar weer en dan proberen wat hoger te eindigen.

Foto’s: