Voorburg 2 stoomt door naar de top

Afgelopen vrijdag speelde ons jeugdteam tegen DSC 8. Zij stonden 1 punt boven ons maar met 1 wedstrijd meer gespeeld. Ik zei vooraf het leuk te vinden als wij zouden winnen want dan staan wij zomaar 3e in deze competitie !!!

In de heenwedstrijd speelden wij gelijk tegen dit sterke seniorenteam die wij eigenlijk hadden moeten winnen. Door een verkeerde berekening van de teamleider aan bord 1 werd de overwinning uit handen gegeven. Vandaag geen ruimte voor dit soort grabbelpartijen.

Ook in deze wedstrijd wilde ik onze jeugd wel eens aan de topborden zien en husselde ik onze “vaste “opstelling lekker door elkaar. En dat het werkt , blijkt wel uit de resultaten , hoewel we hier en daar over geluk niet te klagen hadden.

Aan bord 1 mocht Mees aantreden. Zijn tegenstander is iemand die eigenlijk een te lage rating heeft en aanvallend speelt met de nodige tactische truukjes. Mees heeft dit ook in huis en ik was benieuwd hoe hij het deze avond zou gaan doen. In de openingsfase ging het helemaal fout en Mees kwam al rap een stuk achter. Ik schreef in mijn gedachten al een 0 maar weet ook dat Mees nooit opgeeft. Hij voerde maximaal de druk op en liet zijn stukken heel goed samenwerken. Waar de stukken van zijn tegenstander overal op het bord stonden behalve waar ze nodig waren. Met een mooie mataanval op de koning kon Mees een 1 bij schrijven. 1-0

Aan bord 2 speelde Luuk. Die dacht, trainer wat doe jij nu ? Waarom zit jij niet aan bord 1 ? En ik aan bord 2 ? Ja, Luuk, je speelt goed en nu mag je aan bord 2 het laten zien. Okay, ik doe mijn best. Er kwam een interessante positionele stelling op het bord waarvan ik dacht dat Luuk iets beter stond. Maar zijn tegenstander verdedigde correct en een remise was een prima uitslag.

Aan bord 5 speelde Julius die prima uit de opening kwam. Kwam snel beter te staan maar kwam toen de man met de hamer tegen. Julius wil nog wel eens te aanvallend spelen en als je dan een counter krijgt … Hij kon vervolgens het ene na het andere stuk inleveren en een 0 bijschrijven.

Ik zal zelf aan bord 4. Speelde een rustige d4-opening waarbij wit niet zoveel voordeel heeft. De tegenstander wilde mijn loper ruilen tegen zijn paard. Ik speelde vervolgens mijn paard naar veld e5 om het ongedekte paard op c6 aan te vallen. Als hij dan gewoon mijn paard ruilt en daarna mijn loper , is er niet zoveel aan de hand voor zwart. Nu sloeg hij eerst de loper en die zet verwisseling kostte hem een vol stuk. Later ruilde ik die in voor een tweetal vrijpionnen. Toen zwart vervolgens opnieuw een loper cadeau deed door het te laten opsluiten , was het over en uit. 2,5 – 1,5.

Onze jongedame Noor zat aan bord 6. Met de witte stukken kreeg zij een Siciliaanse opening voorgeschoteld. Mijn tegenstander vroeg na de partij of ik met onze jeugd ook openingen behandel. Nee, antwoordde ik. Want jeugdspelers moeten openingen leren spelen. Wanneer zij de Gouden Regels consequent toepassen kunnen zij elke opening spelen. Zo creeer je gevoel voor positie spel. Openingstheorie leren met boeken is goed als je een rating hebt van 2000 +. Noor speelde de c5 van zwart niet helemaal volgens de theorie maar kwam wel goed uit haar opening. Met een koningsaanval en een tactische wending won haar tegenstander een stuk en daarmee ook de partij. Toch een prima gespeelde partij van Noor. Stand inmiddels 2,5 – 2,5

1 partij nog bezig. Tim aan bord 3 die naast mij zat. Tot mijn grote schrik en verbazing had Tim eerder in de partij op zet 16 een mat in 1 totaal over het hoofd gezien. Zijn grote voordeel zag ik langzaam verdwijnen. Ik dacht even dat hij in slaap was gesukkeld door het zeer trage spel van zijn tegenstander. Gelukkig was hij op tijd bij de les en vond hij weer de juiste zetten. Net toen de tegenstander dacht dat hij okay stond, was het mat. 3,5 – 2,5 !!!

Weer een overwinning erbij en inmiddels beland op plaats 3. Met 2 team boven ons die slechts 2 punten meer hebben. Rijswijk hebben wij al verslagen en die moeten in de laatste ronde tegen mede koploper Scheve Toren. Wij hebben daarvoor nog een uitwedstrijd tegen Scheve Toren en kunnen dus bij een overwinning weer een plaats opschuiven. We hebben het niet helemaal meer zelf in de hand maar als wij de laatste twee wedstrijden winnen ………..