Goede start Voorburg 1

Het eerste team van Voorburg is prima gestart in klasse 1A van de Haagse Schaakbond. Tegen DD3 was het team geen moment in gevaar. Gezien het spelverloop viel de uiteindelijke 5-3 overwinning eigenlijk nog mager uit.

Voorburg nam al vrij snel het initiatief. Aan het zevende bord won Victor Burgers in de opening een pion en Leo Bolle stond aan het tweede bord prettig. Jan Kroon haalde met stug verdedigen als invaller aan het vijfde bord verdient een half punt binnen. Hij verloor door een tactische truc een pion, maar wist in het eindspel zijn stukken zo goed te positioneren dat zijn tegenstander in remise moest berusten.

De stemming onder de Voorburgers werd nog vrolijker door een overwinning van Martin Mellens. Zijn tegenstander had initiatief op de damevleugel en het leek een moeizame avond te worden. Martin zette enige druk op de koningsvleugel , waarop de tegenstander erg ongelukkig reageerde. Een blunder kostte een stuk, waarna de stelling van de DD-speler snel instortte. Vrij snel daarna haalde ook Leo het punt binnen. Met een pionnenstorm wist hij de koningsstelling van zijn tegenstander te slechten.

Door een overwinning van Marcel Denie liep Voorburg nog verder uit. Hij won aan het achtste bord in het middenspel een pion en wist deze plus in het resterende toreneindspel te verzilveren. Aan bord 4 behaalde Siyar Zengin een remise. In betere stelling verloor hij onnodig een pion, maar behield druk op de stelling van zijn tegenstander. Die had bovendien veel minder tijd, waardoor hij uiteindelijk remise aanbood.

Het beslissende punt werd uiteindelijk behaald door Victor Burgers. Na een pionwinst in de opening ontstond een spannende stelling met tegengestelde rochades. Victor had de partij steeds onder controle en uiteindelijk sloeg zijn aanval eerder door. Daarmee was de stand 5-1 voor Voorburg.

In het laatste halfuur wist DD3 nog wat terug te komen. Hans Mes stond goed na de opening, maar speelde daarna te behoudend. Zijn aanval stokte, waarna hij ook nog een pion weggaf. Zijn tegenstander nam deze gift gretig tot zich en gaf de winst niet meer uit handen. Elmar Hommes had een lastige avond. Hij kwam slecht uit de opening, maar wist door een trucje toch een kwaliteit te winnen. Zijn tegenstander had echter compensatie in de vorm van een machtig pionnenfront op de damevleugel. Door aarzelend optreden van Elmar werd het front een stoomwals. Beide spelers hadden bovendien minder dan twee minuten op de klok. Met kunst en vliegwerk wist Elmar een onmiddellijke catastrofe af te wenden, maar moest in het eindspel toch het hoofd buigen.

De overwinning betekent niet dat de champagne voor het kampioenschap al koud kan worden gezet. DD3 is waarschijnlijk een van de zwakkere teams in deze klasse. DD1 is op papier een klasse apart en zou vrij gemakkelijk kampioen moeten worden. Daarachter komen een stel teams die qua gemiddelde rating niet zoveel uit elkaar lopen.

Voorburg is gemiddeld wat minder sterk dan de meeste andere teams. Het verschil in sterkte binnen ons team is vrij groot. Drie spelers hebben een rating die duidelijk hoger is dan het gemiddelde van de klasse; de sterkte van de andere leden van het team ligt onder het gemiddelde. We hebben wel een aantal spelers die waarschijnlijk sterker zijn dan de ratingcijfers aangeven.  De hoop is dat de drie sterke spelers voor Voorburg een stabiele basis vormen, waar de andere spelers op kunnen steunen. Het is in dat opzicht verheugend dat in de eerste wedstrijd aan zowel de hoge als de lage borden punten werden gepakt.

Het eerste doel dit seizoen is handhaving in de eerste klasse. Daarvoor is met deze overwinning een prima stap gezet.