Voorburg strandt in bekercompetitie

Het bekerteam van Schaakvereniging Voorburg is uitgeschakeld in de bekercompetitie van de Haagse Schaakbond. In de tweede ronde werd het 3,5-0,5 tegen Botwinnik. Dit team was vorig jaar finalist, dus de uitschakeling is zeker geen schande. Bovendien was de wedstrijd veel spannender dan de uitslag doet vermoeden. Aan drie van de vier borden had Voorburg goede kansen.

De avond begon slecht voor Voorburg door een snelle nederlaag van Martin Mellens. In een variant van het Konings Indisch wist de tegenstander door een gewiekste verwisseling van zetten al snel een gelijke stelling te bereiken. In een poging toch nog wat voordeel te houden, verzwakte Martin zijn koningsstelling. In benarde stelling maakte hij een blunder, wat door zijn tegenstander bekwaam werd afgestraft.

Aan de andere borden zag het er niet slecht uit voor Voorburg. Vooral Leo Bolle en Rik Langeveld stonden erg goed. Rik won een kwaliteit en ondanks dat de paarden van zijn tegenstander dreigend naar zijn stelling keken, leek er niet veel aan de hand. Leo had met wit spelend een duidelijk overwicht in het centrum en bouwde een mooie aanval op.

Elmar Hommes was bezig een theoretische discussie uit te vechten in de Botwinnik Variant van het Slavisch. Bij deze wilde en ver uitgekauwde variant gaat het er vooral om wie de theorie het best heeft bestudeerd en op de hoogte is van de laatste snufjes. De Botwinnik-speler kende de theorie wat beter, maar toch stond Elmar niet slecht. Hij had wel veel meer tijd verbruikt dan zijn tegenstander.

Een verrassing leek in de lucht te hangen. Rik en Leo waren ten aanval getrokken en dit zag er veel belovend uit. Toen dacht Rik een tweede kwaliteit te winnen, maar hij werd verrast door een venijnige damezet van zijn tegenstander. Rik kwam steeds meer onder druk. Hij moest de kwaliteit terug geven en belandde in een eindspel dat ongunstiger voor hem stond. In tijdnood wist hij de juiste verdediging niet te vinden. Een ongelukkige nederlaag voor Rik.

Leo zijn aanval verwaterde  eveneens. De vijandelijke dame en toren drongen zijn stelling binnen en plots stond juist de Koning van Leo aardig op de tocht. Uiteindelijk werd het remise door eeuwig schaak. Elmar verloor uiteindelijk ook zijn partij. Dit gebeurde wel na een ware Odyssee, waarin het punt wel vier keer van eigenaar wisselde. Elmar stond een pion achter, maar zijn stukken stonden wel heel mooi geposteerd. De pionnen van wit bevonden zich vooral op de koningsvleugel, terwijl die van zwart op de damevleugel stonden. Logischerwijs maakten beide spelers in deze complexe stelling fouten. Uiteindelijk beging Elmar de laatste vergissing.

Jammer dat Voorburg de kansen niet heeft gegrepen om een ronde verder te komen. In de bekercompetitie speelt de geluksfactor en de vorm van de avond altijd een grote rol. Botwinnik had ook een sterk en ervaren team. Die ervaring heeft denk ik zeker bijgedragen aan de zege van Botwinnik. Voorburg heeft op dit moment op papier een vrij goed bekerteam, al is het wel lastig op te boksen tegen de teams die grote verenigingen als DD, DSC en Botwinnik op de been kunnen brengen. De ambitie voor volgend seizoen moet zijn om volgend jaar zover mogelijk te komen, maar in ieder geval de tweede ronde te halen.