Groene Hart Cup is begonnen !!!

Afgelopen vrijdag namen maar liefst drie teams van onze vereniging deel aan de Ron de Jonge Groene Hart Cup. Dit is een teamcompetitie van viertallen waarbij diverse schaakverenigingen uit de Rotterdamse , Leidse en Haagse Schaakbonden tegen elkaar strijden. In deze editie doen maar liefst 28 teams mee !!!

De viertallen worden ingedeeld in poules van 4 teams die elke avond tegen elkaar strijden om de eerste plaats. Die geeft dan recht om de volgende ronde in een hogere poule tegen sterkere tegenstanders uit te komen. En daar doe je het natuurlijk voor. Want van veel spelen tegen betere schakers wordt je zelf ook een sterkere speler.

Onze teams waren in deze eerste ronde ingedeeld in poule 1 ( de hoogste poule) , 3A en 4A. Voor ons 3e team in poule 4A was dit niet verkeerd want hier deden alle kinderen voor het eerst mee ( Hendrik , Tom , Farzan en Louise). En met klok spelen is een extra moeilijkheid als je dat niet gewend bent. Voor Louise was het zeker spannend want 1 van de jongste deelnemer van deze competitie. Ze won deze avond nog geen partij , maar gezien haar spelniveau gaat dat binnenkort zeker veranderen. Tom, Hendrik en Farzan konden hun allereerste overwinningen bijschrijven.

In poule 1 mocht ons vlaggenschip het onder andere opnemen tegen de kampioen van vorig jaar, Klim Op 1. Met 2 debutanten , Casper en George, samen met Mees en Luuk was ik benieuwd of zij zich staande konden houden. Helaas lukte dat niet , hoewel er goed werd geschaakt en gestreden .Ik zag bijvoorbeeld Mees een uitstekende ruil van zware stukken doen waardoor hij met een pion meer het eindspel in ging, die hij ook won. Volgende keer mag dit team in poule 2 proberen weer terug te keren in poule 1.

In poule 3A speelde ons E-team ( David, Prajit, Laura en Hugo) die vorig seizoen enigzins verrassend 3e werd op het Nederlands Kampioenschap. Het was leuk om hen weer samen te zien spelen. In de eerste ronde was het kennelijk opwarmen , want het team speelde gelijk. Maar de daarop volgende twee ronden werd met respectievelijk 4-0 en 3-1 gewonnen. Een eerste plaats in de poule en als beloning de volgende keer in poule 2. Ja, waar ook ons eerste team in gaat spelen. Nu is er gelukkig een poule 2A en B en mogen we hopen dat beide Voorburgse teams niet bij elkaar in de poule komen.

Ik wil graag van hieruit de ouders die onze teams , inclusief mijzelf, heen en weer brachten, bedanken. Zonder jullie hulp kunnen de kinderen niet deelnemen.

De volgende ronde is op vrijdag 2 november.