Kampioen

Voorburg 1 is kampioen geworden in klasse 2a van de Haagse Schaakbond. De slotavond was werkelijk bloedstollend. Wij hadden het kampioenschap niet meer in eigen hand. Wij moesten onze wedstrijd winnen, maar waren dan afhankelijk van het resultaat van de wedstrijd tussen DSC6 en SHTV3. DSC6 moest punten laten liggen. Uiteindelijk gebeurde dat. Letterlijk in de laatste seconden verloor DSC6 de wedstrijd.

De spanning werd vergroot doordat alle wedstrijden op één locatie werden gespeld en de aanwezigheid van een heuse reporter. Jan Kroon, rechtstreeks uit het vliegtuig van vakantie, speelde zelf niet mee, maar was wel gekomen om ons te ondersteunen. Heen en weer lopend tussen de zalen gaf hij commentaar via de app. Hierdoor kon de hele vereniging meegenieten.

Voorburg 1 kwam wat moeizaam uit de startblokken in de wedstrijd tegen Rijswijk 3, maar halverwege de avond kwam de kentering. Uiteindelijk werd het een duidelijke 7-1 overwinning. Alleen Hans Mes leed een wat ongelukkige nederlaag. Hij raakte, mede door tijdnood, verstrikt in de tactische verwikkelingen. Daar stonden voor Voorburg een echte “swindle” van Marcel Denie en een overwinning op tijd van Yvo Kühling tegenover. Aan de bovenste vijf borden gingen alle punten naar Voorburg. Bart Kroon wist een mooi paard-loper eindspel te winnen, terwijl Siyar Zengin zijn tegenstander in een koningsaanval overmeesterde. Elmar Hommes won in het middenspel een pion en daarna vrij gemakkelijk de partij. Martin Mellens trof een vrij passief spelende tegenstander. Na enig zwoegen wist hij met een torenoffer de vijandelijke stelling te slechten. Leo Bolle kreeg een mooi initiatief op de damevleugel. Zijn tegenstander probeerde tegenkansen te creëren op de koningsvleugel. Leo maakte het, ondanks tijdnood, bekwaam af.

De spelers van Voorburg spoedden zich naar het lokaal waar de laatste partij van de wedstrijd tussen SHTV3 en DSC6 bezig was. Een menigte vormde zich rond het beslissende bord. De man van SHTV3 stond beter, maar de stelling was tweesnijdend. Bovendien hadden beide spelers, maar vooral de speler van SHTV3 heel weinig tijd. Deze vergrootte de spanning van de omstanders door over de simpelste zetten nog vrij uitgebreid na te denken. Een aantal keren had hij minder dan 10 seconden op de klok. Nagelbijtend stonden de spelers van Voorburg naast het bord. Uiteindelijk wist de SHTV-speler toch groot materieel voordeel te bereiken. Ondanks de tijdnood haalde hij de winst binnen. Een luid gejuich van de spelers van Voorburg was het gevolg.

Voorburg startte dit seizoen met een teleurstellende 2-6 nederlaag tegen DSC6. Daarna werd een achteraf gezien cruciale winst behaald op SHTV3. Het werd 4,5-3,5. Daarna kwam Voorburg steeds beter in vorm en zeker in de laatste drie wedstrijden werden makkelijke en ruime overwinningen behaald.

Het kampioenschap was een echte teamprestatie. De bovenste drie borden waren met Elmar, Leo en Martin voor de tweede klasse sterk bezet, en zij voldeden aan de verwachtingen. Het leuke was dat in de loop van het seizoen ook de andere borden steeds meer punten gingen pakken. Siyar draaide met vijf punten uit zes partijen een topseizoen. Hans was vooral aan het begin van de competitie een sterke troef, terwijl Jan en Bart een stabiele factor waren. Rob van der Kamp draaide een minder seizoen en moest ook vaak tegen op papier sterkere tegenstanders opboksen. Yvo Kühling kwam in de tweede helft van het seizoen sterk terug. Ten slotte mogen ook de invallers (Behzad, Rik Langeveld, Bert van Dijken en Macrel Denie) niet worden vergeten. Het team verzwakt nauwelijks als één van de basisspelers onverhoopt niet kan. Dit zegt iets over de breedte van onze club.

Volgend seizoen wacht dus de eerste klasse. Uitgaande van het huidige team zijn we zeker geen gedoodverfde degradant. Om met voetbaltermen te spreken: we moeten ons spiegelen aan Sparta en niet aan Cambuur of FC Groningen. Natuurlijk is de gemiddelde rating wat lager dan die van de teams uit de eerste klasse. Daar staat tegenover dat we relatief veel spelers hebben die nog niet zo lang schaken. Die kunnen sterker worden en bovenal meer ervaring opdoen in het spelen van externe wedstrijden. Ik kijk dan ook uit naar het volgend seizoen!

Het eerste team viert het kampioenschap