Kleintjes tegen Groten , niet eerlijk hoor of….

Tja, over het algemeen zijn wedstrijdjes kleintjes tegen groten niet eerlijk. Of oud tegen jong. Ook bij het schaken komen we vaak partijen tegen van senioren tegen jeugdspelers. En regelmatig zien we dan dat de senioren het helemaal niet leuk vinden of tegen jeugdspelers uit te komen. Want , zo denken zij dan, hebben veel (eer en ratingpunten) te verliezen.

Maar goed, daar wil het nu niet over hebben .Wel over onze kleine Meesters David en Ching Sui. Dit weekeinde deden zij mee aan het regionale kampioenschap jeugdcategorie D. Dit is de groep t/m 12 jaar. De nummers 1 en 2 mogen naar het Nederlands Kampioenschap (NK). In de voorronden bleken er zich uiteindelijk 3 Meesters zich rechtstreeks geplaatst te hebben. Tim en de twee jonkies die ik eerder noemde. Want David is 8 jaar (jeugdcategorie G !!) en Ching Sui zelfs pas 7 jaar (jeugdcategorie H!!!). Tim kon niet en dus mochten de 2 jonkies de eer van svVoorburg hoog houden. En dat deden zij met verve.

Meester Ching Sui was veruit de jongste deelnemer. Het feit dat hij zich rechtstreeks geplaatst had ,was al eigenlijk een regelrechte sensatie. Met zijn altijd innemende lach achter het bord speelde hij frank en vrij zijn partijen. De openingen waren over het algemeen goed maar in het middenspel kwam hij duidelijk in deze finale tegen zijn opponenten, tekort. Logisch natuurlijk , gezien zijn leeftijd en wedstrijdervaring. Maar ik heb wel gezien dat deze jongen talent heeft.

Meester David was waarschijnlijk de op 1 na jongste deelnemer. En ook hij had zich rechtstreeks geplaatst. En ook dat kon je wel sensationeel noemen. David schaakt met veel plezier en is leergierig. Van enige nervositeit is geen enkele sprake. Hij neemt plaats achter het bord en speelt geconcentreerd zijn spel. En het ging goed. Ook zijn openingen waren over het algemeen in orde. Het middenspel is uiteraard voor verbetering vatbaar maar zeker gezien zijn leeftijd, op dit moment goed. Het resultaat was een mooie plaats in de middenmoot met 4 punten uit 8 wedstrijden. Een keurige 50% score en een overscore van maar liefst 1,94 punt ten opzichte van zijn rating. Hij gaat een mooie stijging zien in zijn nieuwe rating. Proficiat David met dit resultaat.