Succesvolle voorronden PJK D en E

Op zondag 9 december werd in Delft bij gastvereniging DSC de voorronden van de Persoonlijke Jeugd Kampioenschappen in de leeftijdscategorieeen C, D en E gespeeld. In deze voorronden zijn finale-plaatsen te verdienen die in januari en februari 2019 gespeeld zullen worden. Dan zijn er weer plaatsen te verdienen voor het Nederlands Kampioenschap 2019.

Tien Voorburgse schakers hadden er zin in om deze zondag strijd op de borden te leveren. Helaas niet in categorie C , maar wel in de D en E categorie. Ik kon helaas alleen de eerste ronde kijken want mocht zelf in Amsterdam bij een toernooi later op de dag gaan aanschuiven.

Zo’n eerste ronde is altijd spannend , zeker als er zoveel kinderen ( dit keer 72) mee doen. Met nieuwe tegenstanders die je niet kent. Ik zag wat gespannen koppies en dat is altijd goed. Het is tenslotte wel een voorronde voor een kampioenschap. Aan het einde van de middag kon de balans opgemaakt worden en die zag er heel mooi uit.

In de D categorie hadden wij een drietal inschrijvingen. Aryanesh deed voor het eerst mee en heeft nog niet zoveel wedstrijdervaring opgedaan. Maar ik denk dat na dit toernooi het wel naar meer zal smaken. Met 2,5 punt uit 7 kan hij zeer tevreden terugkijken op een geslaagd toernooi. En hij heeft zijn eerste jeugdratingscore te pakken. Noor deed ook voor het eerste mee. Vorig jaar speelde zij alleen in de categorie Meisjes waar zij zich voor het NK wist te plaatsen. In deze categorie Algemeen plaatste zij zich bijna voor de finale-ronde. Met 4 uit 7 en een mooie TPR van 0,55 kan zij ook terugkijken op een goed toernooi. In januari gaat zij zich bij de meisjes weer proberen te plaatsen voor het NK !! Onze 3e deelnemer was George. Ook hij had nog niet eerder mee gedaan. George speelt ook niet zoveel wedstrijden dus ik kon niet inschatten hoe zijn huidige niveau is. Wel, ik heb nu wel een  goede indicatie gekregen. Want deze jongeman scoorde met 5 uit 7 er lustig op los en verdiende daarmee een plek in de finale. Met een TPR van maar liefst 1,98 krijgt hij er ook nog veel ratingpunten bij. Gefeliciteerd George met jouw finale plek.

In de E-categorie waren er 7 Voorburgse inschrijvingen. Onze benjamin Louise eindigde op een gedeelde 8e plaats , samen met clubgenoot Farzan die beiden voor het eerst mee deden. Hugo werd gedeeld 6e , Thomas gedeeld 5e , Emma en Laura gedeeld 4e. In deze categorie hadden wij 1 grote troef die zijn “status” niet helemaal waar maakte. Hij was als 1e geplaatst maar werd uiteindelijk 2e waarmee hij zich plaatste voor de finale-ronde. Als toetje kreeg hij ook nog een finale plaats voor de categorie D toegewezen.

Al met al weer een mooie en fraaie prestatie van onze Voorburgse jeugd. En daarmee is de koek nog niet op. Want bij de D was onze Prajit al geplaatst op basis van zijn huidige jeugdrating. En dat betekent dat wij 4 finalisten hebben in de finale ronden !!! Drie in de categorie D : Prajit , George en David. En in de categorie E David. We zullen ze gaan volgen.