Klinkende overwinning eerste team SV Voorburg

Het eerste team van Schaakvereniging Voorburg heeft in klasse 3b van de Haagse Schaakbond een klinkende overwinning geboekt in de tweede ronde. Tegen RSC-Belgisch Park 3 werd het 6-2.

Al vrij snel werd duidelijk dat goede zaken konden worden gedaan. De overwinning is geen moment in gevaar geweest. Zo werd een nuttige overwinning geboekt na de wat ongelukkige nederlaag in de eerste wedstrijd. Adrey Caljé was het eerste klaar. In een koningsgambiet besloot zijn tegenstander de pion op nogal verdachte wijze te verdedigen. Bovendien besloot hij na een lange rochade van Adrey kort te rocheren. Dit was de kat op het spek binden. Adrey kon naar hartenlust aanvallen en haalde met een doorgebroken pion het punt binnen. RSC-Belgisch Park kwam op gelijke hoogte door een nederlaag van Siyar Zengin. Zijn tegenstander had een dreigend loperpaar en wist uiteindelijk een pion te bemachtigen. Dit was te veel voor Siyar zijn stelling.

Hierna wist Voorburg uit te lopen door overwinningen van Jan Nienhuis en Adrie Goebertus. Jan Nienhuis stond wat gedrongen, maar wist toch een kwaliteit te winnen. Dit bleek uiteindelijk beslissend. Adrie Goebertus boekte een vrij regelmatige overwinning, Hij wist materiaal te winnen en trok de partij uiteindelijk over de streep. Rob van der Kamp speelde een zeer tactische partij. Door een leuk zetje wist hij de partij te kantelen en twee machtige vrijpionnen te creëren. Uiteindelijk hield hij een gewonnen pionneneindspel over.

Het beslissende punt werd uiteindelijk behaald door Atul. Hij offerde een pion in de opening, maar kreeg daar heel veel activiteit voor terug. Uiteindelijk bleek zijn tegenstander niet in staat de vele dreigingen te pareren en haalde Atul het punt binnen. Al Patty en Aart Rietveld speelden degelijke remises. Hiermee kwam uiteindelijk de 6-2 eindstand op het bord.

Het eerste team staat na twee wedstrijden met één nederlaag en één overwinning in de middenmoot. Gezien de sterkte van de andere teams lijkt dit op het eerst gezicht de plek waar het team thuis hoort. Een paar teams zijn op papier duidelijk sterker, een paar teams zwakker. Het is zaak snel nog een partij te winnen, zodat de rest van het seizoen vrijuit kan worden gespeeld. Op 20 december mag Voorburg het proberen tegen Botwinnik 5.