Makkelijke overwinning SV Voorburg

In de externe competitie heeft SV Voorburg de vijfde wedstrijd in klasse 3A van de Haagse Schaakbond gemakkelijk gewonnen. Tegen DSC 10 werd het 6-2. Omdat een paar vaste krachten ontbraken werd vooraf een beetje tegen deze wedstrijd opgezien. Dat bleek nergens voor nodig. Op bijna alle borden had Voorburg overwicht. DSC kon pas in de slotfase wat terug doen.

Jie-Ren Tjin á Lien was als eerste klaar. De tegenstander gaf na de opening in gelijke stand zo maar een stuk weg. Het cadeautje werd dankbaar geïncasseerd. Ook Al Patty wist vrij snel te winnen. Hij leek in de verdrukking te komen, maar wist de aanval over te nemen. Met paard en dame wist hij de vijandelijke koning dusdanig te belagen, dat hij materiaal kon winnen. De winst was daarna niet moeilijk meer.

Ook aan de eerste twee borden was er winst voor Voorburg. Martin Mellens miste een snelle winst door in de opening te vlug te spelen. In het vroege middenspel won hij echter een pion, waarna de tegenstander vrij geruisloos werd weggedrukt. De partij van Ike Tjin á Lien was interessanter. Hij had mooie open lijnen voor de torens, maar het was niet direct te zien hoe Ike zijn lichte stukken kon activeren. Uiteindelijk wist Ike een pionneneindspel te bereiken met een pion meer. Ike wist dit rustig tot winst te voeren.

Hierna haperde de machine even. Hans Visser moest zijn tegenstander remise toe staan. Hij stond materiaal voor, maar na een ongelukkige zet drong plotseling een vijandelijke toren lelijk zijn stelling binnen. Remise door eeuwig schaak was het uiteindelijke resultaat. De partij van Lex Zijlstra ging verloren. In het middenspel raakte Lex een pion kwijt. Ondanks tegenspartelen was het eindspel een vrij kansloze zaak.

De partij van Aart Rietveld werd remise. Hij stond een pion voor, maar mocht uiteindelijk niet mopperen met dit resultaat. De toren van zijn tegenstander was zeer actief en de pluspion ging verloren. Overhaaste torenruil van de DSC-speler haalde alle muziek uit de stelling, waarna de punten werden gedeeld. Het slotakkoord was voor Adrie Goebertus. Hij won in de opening een pion. De vijandelijke aanval leek gevaarlijk, maar Adrie verdedigde zich koelbloedig en nam het initiatief over. Uiteindelijk walste hij met een pionnenmassa richting de promotievelden. Het punt kon daarna spoedig worden binnen gehaald.

Door deze overwinning is Voorburg opgerukt naar de tweede plaats. De volgende wedstrijd is tegen koploper DSC8. Voorburg staat 2 punten achter. Winst is noodzakelijk om de promotiekansen enigszins in eigen hand te houden. Dit zal een hele kluif worden.