Voorburg 1 wint weer

Door een 5-3 overwinning op RSC Belgisch Park 2 is Voorburg 1 geklommen naar de tweede plaats in klasse 2A van de Haagse Schaakbond. Het was een vrij regelmatige overwinning, al zat het Voorburg op beslissende momenten niet tegen. Met nog twee wedstrijden te gaan is er nog een kansje op het kampioenschap, maar dan moet de koploper wel punten laten liggen.

Voorburg kwam voortvarend uit de startblokken en een monsterscore leek in de maak. Elmar Hommes behandelde op het eerste bord de Tarrasch opening van het damegambiet volgens de boekjes. Na een krachtige opstoot van Elmar in het centrum, probeerde de tegenstander met een kwaliteitsoffer in troebel water te vissen. Dat lukte niet en Elmar haalde het punt binnen. Inmiddels had Siyar Zengin aan het vierde bord ook een stuk gewonnen en deze materiele voorsprong gaf hij niet meer uit handen. Martin Mellens maakte het feestje compleet. Zijn tegenstander mishandelde het Wolga Gambiet en bleef een pion achter. Met een leuke combinatie werd hij mat gezet.

Het werd een beetje spannend door een nederlaag van Rob van der Kamp. Hij offerde een loper op h6, maar dit werd weerlegd door een geweldige paardzet van zijn tegenstander. Ook Leo Bolle verloor zijn partij. Hij had lange tijd het beste van het spel, maar gebruikte veel tijd. Daardoor liet Leo zich in het eindspel de kaas van het brood eten. Hans Mes en Rik Langeveld sleepten remise uit het vuur. Hans beet zijn tanden stuk op de degelijke Caro-Kann. Rik speelde een lange manoeuvreerpartij, waarin het evenwicht niet blijvend werd verstoord.

Uiteindelijk haalde Jan Kroon het beslissende punt binnen. Die partij was bloedstollend. Zijn tegenstander zette de partij agressief op, maar gebruikte erg veel tijd. Hij wist een pion te winnen, maar vliegende tijdnood werd hem noodlottig. Jan wist door een geniepige zet de dame te winnen. Een vrijpion leek nog voor problemen te zorgen, maar een nieuwe tactische truc leverde nog een stuk en daarmee de partijwinst op. We staan nu twee punten achter op koploper DSC 6, maar hebben wel een wedstrijd minder gespeeld.

Qua verliespunten staan we gelijk. Helaas hebben we veel minder bordpunten en ook de onderlinge wedstrijd verloren. DSC6 is daarom kampioen als zij de laatste wedstrijd in winst omzet. Voorburg 1 kan alleen de druk opvoeren door de laatste twee wedstrijden te winnen. We gaan ons best doen en proberen onze huid duur te verkopen.