Veilig

Schaakvereniging Voorburg heeft zich gehandhaafd in de 2e klasse van de Haagse Schaakbond. Tegen hekkensluiter DD7 werd na een spannende avond met 5-3 gewonnen. De overwinning was wat gelukkig, maar terecht. Voorburg maakte het zich onnodig moeilijk, omdat verscheidene spelers mooie winstkansen onbenut lieten. Om in voetbaltermen te spreken: voor open doel werden ballen hoog over het doel geknald. Uiteindelijk viel de beslissing op het bord waar dat het minst werd verwacht. Hans Visser stond de hele avond moeilijk, maar wist door een eigen doelpunt van zijn tegenstander toch te winnen.

De avond begon met een regelmatige overwinning van Martin Mellens. Na de opening had Martin meer ruimte en stond hij iets beter. Toen zijn tegenstander een doorbraak in het centrum toeliet, stortte zijn stelling snel ineen. DD7 kwam op gelijke hoogte door een nederlaag van Lex Zijlstra. Lex zette met een pionoffer een mooie koningsaanval op, maar deze sloeg helaas niet door. Zijn tegenstander won nog een pion en toen deze pionnenmassa in beweging kwam, werd Lex plat gewalst.

Ike Tjin A Lien en Adrie Goebertus stonden inmiddels erg goed. Toch kwamen beide niet verder dan remise. Adrie zette de zwaktes van zijn tegenstander onder druk en wist een pion te winnen. Daarna liet hij zich echter in verwarring brengen door een opgerukte vrijpion van zijn tegenstander. De vijandelijke koning werd te actief en er werden te veel pionnen geruild, waardoor Adrie uiteindelijk in remise moest berusten. Ike kwam een dubbele kwaliteit voor, maar zijn tegenstander had wel een paar gevaarlijke vrijpionnen. Door een kwaliteit terug te geven, wist Ike deze gevaren te bezweren en een glad gewonnen eindspel te bereiken. Helaas was Ike in tijdnood. Zijn tegenstander bleef irriteren met zijn dame en loper. Dit leidde tot een mispeer die twee pionnen kostte. Uiteindelijk eindigde partij in eeuwig schaak.

Voorburg kwam weer op voorsprong door een overwinning van Thomas Kreitmair. Thomas verloor een kwaliteit, maar kreeg er wel een paar pionnen voor terug, zodat het materieel ongeveer gelijk stond. Zijn tegenstander zette echter een koningsaanval op, die er dreigend uitzag. Thomas wist echter de dames te ruilen en zijn pionnen in beweging te zetten. Hij won de kwaliteit terug, waarna uiteindelijk zijn pionnenmeerderheid de partij besliste.

Jan Nienhuis en Al Patty speelden remise. Al Patty speelde een partij met wisselende kansen. Hij kwam een pion achter, maar had wel een goed paard tegen een slechte loper. In het eindspel hadden beide partijen de winst voor het grijpen. Uiteindelijk stonden alleen nog twee koningen op het bord, zodat remise het resultaat was. Jan miste in het eindspel een paar mooie winstkansen. Geen van de spelers durfde een pionnenwedloop aan, zodat remise het uiteindelijke resultaat was.

Superinvaller Hans Visser wist de winst veilig te stellen. Het geluk was daarbij wel op zijn hand. Hij kwam een pion achter en zijn koningsstelling maakte een vrij gammele indruk. Hans bleef echter tegenspartelen en zijn tegenstander kwam in tijdnood. Dit deed hem de das om. Pardoes gaf hij zijn dame weg, waarmee zowel deze partij als de wedstrijd beslist was.

Door deze overwinning speelt Voorburg ook volgend jaar in de 2e klasse. In de laatste wedstrijd kan tegen koploper Promotie 5 vrijuit worden gespeeld. Laten we proberen het seizoen met een stunt te besluiten.