Nieuwe nederlaag SV Voorburg

De SV Voorburg heeft ook de tweede wedstrijd in klasse 2b van de Haagse Schaakbond verloren. Tegen WSC 4 werd het een vrij kansloze 6-2. Lex Zijlstra redde de eer voor SV Voorburg door knap zijn partij aan het derde bord te winnen.

Illustratief voor het verloop van de avond was de partij aan het eerste bord van Martin Mellens. Hij kwam niet echt lekker uit de opening en bleef met een wankele pionstelling zitten. Door tegendreigingen te creëren wist hij dit te compenseren. Juist toen remise binnen bereik was, blunderde Martin door een misplaatste poging spel te houden een pion weg. Daarna was het een kansloze missie.

Voor deze wedstrijd hadden we versterking uit Spanje laten aanrukken in de vorm van Wim Happel, maar dit mocht niet baten. Naar eigen zeggen werd hij geleidelijk aan weggedrukt. Al Patty wist daarentegen knap remise te houden. Er had mogelijk zelfs meer in gezeten. De winst leek voor het grijpen, maar zijn gewiekste tegenstander wist juist een vluchtweg naar remise te vinden.

Lex kon namens SV Voorburg wat terug doen en wist de spanning in de wedstrijd enigszins terug brengen. Helaas liep SIO gelijk weer uit door een nederlaag van Aart Rietveld. Hij verloor een pion en dit werd door zijn tegenstander nauwkeurig uitgespeeld. Ike hield zijn partij remise. In een laveerpartij kon geen van beide partijen reëel voordeel bereiken.

Spannend waren de partijen van Adrie Goebertus en Thomas Kreitmair. Thomas kwam goed uit de opening en had zijn tegenstander onder druk. Langzaam wist zijn tegenstander echter tegenspel te creëren. Hij kwam steeds dreigender opzetten op de damevleugel. Uiteindelijk wist de SIO-speler een machtige vrijpion te creëren die slechts door een paardoffer kon worden tegengehouden. Adrie kwam na een gelijk opgaande strijd terecht in een spannend paard-eindspel. Een mindere pionstelling werd Adrie fataal. Zijn koning kwam in tempodwang, met pionverlies als gevolg.

Na twee partijen staat SV Voorburg vrij troosteloos onderaan. Op papier waren behoorden de tegenstanders WSC en DSC tot de sterkste van de klasse, zodat de situatie nog zeker niet wanhopig is. Dat neemt niet weg dat het wel tijd wordt om punten te pakken om het degradatiespook te ontlopen. Op 16 december is er een nieuwe kans tegen Rijswijk 4.