Nieuwe overwinning Voorburg 1

Het blijft goed gaan met het eerste team van Voorburg. Ook de tweede wedstrijd in klasse 1A van de Haagse Schaakbond werd gewonnen. Tegen Schaakmat Westland 2 werd het 5-3. Voorburg maakte het zichzelf moeilijker dan eigenlijk nodig was. Zowel Martin Mellens als Elmar Hommes gaven een gewonnen stelling uit handen en moesten in remise berusten. Hierdoor was het aan Siyar Zengin om het beslissende punt binnen te halen. Hij slaagde met vlag en wimpel.

Victor Burgers was het eerste klaar. Zijn tegenstander kreeg ruimtevoordeel, maar de stelling werd volkomen dichtgeschoven. Beide spelers zagen in deze lastige stelling geen mogelijkheden hun positie zonder gevaar te verbeteren en berusten in remise. Leo Bolle wist de winst wel te pakken. Hij won in de opening al snel een pion. Door een onhandige actie van de tegenstander kwam daar zelfs een stuk bij, waarna de winst geen probleem meer was. Schaakmat Westland 2 scoorde echter vrij snel de gelijkmaker door een nederlaag van Marcel Denie.

Bart Kroon wist Voorburg weer op voorsprong te zetten. Vanuit een Slavische opening ontstond een gelijke stelling. Bart bood remise aan, maar zijn tegenstander wilde meer. Dit deed hij echter op onhandige wijze, waarna Bart een pion kon winnen. Dit voordeeltje werd met vaste hand in winst omgezet. Hans Mes behaalde een remise. In een complexe stelling had Hans een mooie aanval, maar hij zat wel in tijdnood. Hans won een stuk, maar zijn tegenstander wist met eeuwig schaak de remisehaven te bereiken.

De winst leek in de tas omdat Martin Mellens en Elmar Hommes goed tot gewonnen stonden. Het liep echter een beetje anders. Elmar kwam met een voordeeltje uit de opening en wist dit steeds verder uit te bouwen. Hij had een vrijpion en leek een gewonnen eindspel te hebben. Door een handigheidje wist zijn tegenstander zijn paard tot een machtige verdediger om te toveren. Elmar kon niet meer verder komen en moest grommend in remise berusten. Martin maakte het nog wat bonter. Hij drukte zijn tegenstander langzaam weg en door een misrekening van de tegenstander kwam hij een stuk voor. In plaats van de partij rustig uit te spelen, wilde Martin in stijl de partij met en koningsaanval beslissen. Dit bleek echter slechts materiaal te kosten, waarna in het eindspel alle zeilen moesten worden bijgezet om remise te behalen.

Hierdoor was het aan Siyar om de winst binnen te halen. Hij zette de partij wat afwachtend op, maar in het laatste uur besloot hij de stelling open te breken. Er ontstond een lastig eindspel, waarin beide partijen kansen hadden. Siyar greep zijn kans met een mooi kwaliteitsoffer, waarvoor hij in ruil een machtige vrijpion kreeg. Uiteindelijk moest zijn tegenstander zijn toren geven voor deze pion. Het leek – mede door de tijdnood van Siyar – nog even spannend, maar uiteindelijk besliste het materiële overwicht van Siyar de partij.

Al met al een fijne overwinning. Het eerste doel dit seizoen is lijfsbehoud en met twee overwinningen zijn we goed op weg. We kunnen de volgende wedstrijden wat rustiger spelen en –zoals dat in voetbaltermen heet – naar boven gaan kijken. Verheugend is ook om te zien dat de punten over een breed front worden behaald. Dat biedt vertrouwen voor de volgende wedstrijden.