Promotiekansen niet groot

Ondanks de 5-3 overwinning in de laatste wedstrijd tegen HSV 2 zijn de kansen op promotie voor SV Voorburg klein. De hoop blijft levend, maar voor een vergroting van de kansen was een forse overwinning noodzakelijk. Dat heeft er geen moment ingezeten. Voorburg staat eerste, maar concurrent DSC 8 moet nog een wedstrijd spelen en kan op gelijke hoogte komen. DSC 8 heeft meer bordpunten (zeg maar een beter doelsaldo). Bij winst spelen zij daarom volgend jaar een klasse hoger.

De wedstrijd begon al met een kleine teleurstelling voor Voorburg. Frans Pieter van den Bos had zijn wedstrijd vooruit gepeeld. Dit was een wisselvallige partij. Eerst stond Frans Pieter zeer goed, maar door een misser veranderde zijn stelling in een rokende ruïne. Hij rechtte zijn rug en winst uiteindelijk nog remise uit het vuur te slepen. Deze remise bleek de opmaat voor een moeizame wedstrijd. Na anderhalf uur spelen stond Voorburg weliswaar voor, maar stond het op meerdere borden bedenkelijk.

Martin Mellens was als eerste klaar. Vanaf de opening stormde hij in het zogenoemde vierpionnenspel van het Konings Indisch met zijn pionnen naar voren. Zijn tegenstander wist de juiste verdediging niet te vinden en werd in het centrum onder de voet gelopen. Met een paardoffer besliste Martin de wedstrijd. De voorsprong werd teniet gedaan door een nederlaag van Siyar Zengin. Siyar werd in de opening verrast. Zijn stukken bewandelden dwaalwegen, terwijl zijn tegenstander vervelend met een paard binnen wist te dringen. Dit legde de stelling van Siyar volledig lam. Uiteindelijk kon materiaalverlies niet meer worden voorkomen.

Ike Tjin a Lien wist zijn partij te winnen. In het middenspel rukte zijn tegenstander wat te voortvarend met zijn centrumpionnen op, waarna Ike langzaam steeds meer druk wist te creëren. Uiteindelijk leverde dit een pion op. In het eindspel was dit ruim voldoende voor winst. Ook Al Patty won zijn partij. Hij won in de opening materiaal en hoewel zijn tegenstander als compensatie wat dreigingen had, zag deze het materiaal nooit meer terug. De HSV-speler moest zich in steeds vreemdere bochten wringen en stond uiteindelijk twee stukken achter.

Lex Zijlstra speelde remise. Hij had de hele partij een overwicht en leek op weg naar de winst toen hij een pion voor kwam. Helaas wist zijn tegenstander zich aan de druk te ontworstelen en de pion terug te winnen. Het eindspel stond nog steeds beter, maar mede vanwege lichte tijdnood bood Lex remise aan.

Door een onnodige nederlaag van Adrie Goebertus kwam HSV 2 weer terug in de wedstrijd. Adrie stond weliswaar een pion achter, maar zijn loper en toren leken genoeg activiteit te ontwikkelen om de partij te behouden. Steeds dreigde hij de pion terug te winnen. Met de veilige haven in zicht, werd Adrie echter getroffen door een geval van schaakblindheid. Hij gaf zomaar een kwaliteit weg en kon meteen opgeven.

Uiteindelijk wist Voorburg de wedstrijd te winnen door een heroische overwinning van Rob van der Kamp. De opening verliep voor Rob desastreus. Zijn f-pion ging van het bord, waardoor zijn koningsstelling uitermate kwetsbaar was en zijn stukken totaal niet samen werkten. Ieder moment dacht je dat zijn tegenstander het matnet zou dichtknopen. Maar het mat bleef uit. Rob wist eerst de dreigingen te pareren en via allerlei vreemde velden zijn torens te activeren. Uiteindelijk wist Rob de aanval over te nemen. Zijn tegenstander raakte door deze omslag uit zijn evenwicht en wist de juiste verdediging niet te vinden. Rob won uiteindelijk materiaal en de partij.

Op 10 april weet Voorburg of het team is gepromoveerd of niet. Zoals gezegd: de kans op succes is niet groot. Toch was het een bevredigend seizoen. Tegenover een onnodige nederlaag tegen Bobby Fischer Wassenaar staat een knappe overwinning op DSC 8. De andere wedstrijden werden over het algemeen overtuigend gewonnen. Om te promoveren moet het ook een beetje mee zitten.