Ongelukkige nederlaag Voorburg 1

Voorburg 1 heeft de eerste wedstrijd in klasse 3a van de Haagse Schaakbond verloren. Tegen Promotie 3 werd het 3,5-4,5. Het zat niet mee. Lang ging het gelijk op, maar in een spannende slotfase vielen de kwartjes verkeerd. Eerst liet Martin Mellens een gewonnen stelling remise lopen. Daarna verloor Wim Schouten de laatste partij die alle kanten op had gekund.

In deze wedstrijd had Promotie 3 aanvankelijk een overwicht, waarna Voorburg sterk terug kwam. In het laatste uur leek Voorburg op winst te staan, maar het beslissende doelpunt viel uiteindelijk toch aan de andere kant. Rob van der Kamp en Hans Mes waren als eerste klaar. Rob had niet zijn beste vorm meegenomen en verloor al snel na de opening een stuk. Daarentegen sneed de aanval van Hans als een mes door de boter. De vijandelijke koning werd van alle kanten belaagd en kon niet meer aan mat ontsnappen.

Promotie 3 kwam weer op voorsprong door een nederlaag van Rik Langeveld. Door een misrekening verloor Rik in de opening een kwaliteit. Hij probeerde nog wel terug te vechten, maar liep toch achter de feiten aan. Yvo Kühling bracht de stand weer op gelijke hoogte. Hij won een pion en schoof het eindspel bekwaam naar de overwinning. Ike Tjin á Lien en Bart Kroon speelden remise. Beide partijen hadden wel wat weg van een partij sumo-worstelen. In een positionele stelling probeerden beide spelers lang een gaatje in elkaars verdediging te vinden, maar slaagden daar niet in.

Inmiddels had Martin een mooie stelling bereikt. Met een kleine combinatie won hij een dame voor een loper en toren, maar daarna speelde hij te zorgeloos. Plotseling had zijn tegenstander een gevaarlijke vrijpion en actief stukkenspel. Uiteindelijk mocht Martin blij zijn dat hij met eeuwig schaak remise kon houden.

Wim stond in een lastig te beoordelen stelling een pion achter, maar had wel een actievere stelling. In het eindspel kwam hij een stuk achter. Een zwakke zet van de tegenstander bracht echter winst voor Wim binnen handbereik. Helaas wist Wim de beste voortzetting niet te vinden, waarna het materiële overwicht van de tegenstander beslissend was.

Al met al geen lekker begin van de externe competitie. Maar, zoals voetbaltrainers dan zeggen, het vertoonde spel biedt hoop. Hopelijk staan we in de volgende wedstrijd tegen Botwinnik aan de goede kant van de score.