Rating

Ook in de schaaksport willen wij graag weten hoe sterk wij zelf schaken . Ter voorbereiding (zowel mentaal als schaaktechnisch) willen wij ook vaak weten hoe sterk onze tegenstander is. Vroeger waren er verschillende manieren om speelsterkte te berekenen en uit te drukken. Maar omdat er geen eenduidig systeem voor handen was, bedacht de amerikaans-hongaarse natuurkundige en fervent schaker Arpad Emrick Elo, de Elo-rating. Dit is een door de wereldschaakbond FIDE erkent systeem om spelers naar speelsterkte in te kunnen delen. Dit wordt dan de FIDE-Rating genoemd.

Vertaald naar de Nederlandse situatie hebben wij een nationale rating : zowel voor senioren als jeugd. Via de inschrijving van een jeugdlid bij een schaakvereniging verkrijgt de jeugdspeler een knsb-nummer. Daarmee ben je automatisch lid van de Koninklijke Nederlandse Schaak Bond. Zodra de jeugdspeler zijn/haar eerste officiele schaakwedstrijd gaat spelen, komt de desbetreffende speler in het ratingsysteem. Vanuit een basissterkte wordt dan, na afloop van de wedstrijd met een ingewikkeld rekensysteem, de nieuwe rating berekend. Afhankelijk van de speelsterkte van je tegenstander en het resultaat kan de ratingscore dan omhoog/gelijk/omlaag gaan. Naast de jeugdrating is er ook een “senior”rating. Die krijg je op het moment dat je mee speelt in wedstrijden/toernooien voor volwassenen.

Hoe meer wedstrijden een schaakspeler speelt, hoe betrouwbaarder zijn/haar rating is. De KNSB publiceert driemaandelijks de nieuwe ratings via haar website www.schaakbond.nl/rating. ( 1 februari, 1 mei , 1 augustus en 1 november) Bij inschrijving/deelname aan wedstrijden/competities wordt knsb-nummer en speelsterkte (elo-rating) gevraagd.

Uiteraard hebben ook onze jonge meesters inmiddels een jeugdrating. De lijst van 1 november is inmiddels bekend. Daaruit kunnen wij zien dat veel van onze meesters hun rating zien stijgen. De huidige nieuwe rating is als volgt : Jie-Ren 1299 ( seniorrating 1513) , Tim 738 , David 354 , Simon 481 , Storm 388 , Stijn 527 , Mees 585 , Luuk 518 , Wessel 408 , Ching Sui 260 , Noel 239 , Ian 342 , Julius 450 , Jochem 555, Lars 125, Dylan 125.

Sommige meesters staan hier nog niet bij want die zijn nog niet zo lang lid en/of hebben nog geen officiele wedstrijden gespeeld. Dus dat komt in de komende tijd wel goed.

Ike