Ruime overwinning in eerste wedstrijd

Schaakvereniging Voorburg heeft de eerste wedstrijd van het seizoen in klasse 3A van de Haagse Schaakbond makkelijk gewonnen. Tegen Lierse 2 werd het 6-2. Op deze overwinning viel weinig af te dingen. Aan alle borden had SV Voorburg het beste van het spel.

Het beslissende punt werd uiteindelijk gescoord door Al Patty. Een dichtgeschoven stelling met ongelijke lopers leek volkomen vast te staan en Al Patty bood dan ook remise aan. Gezien de stand van dat moment moest zijn tegenstander echter op winst spelen. Hij ging te ver en zette de stukken zo ongelukkig neer dat Al Patty een pion kon winnen. Hierna denderde de stelling in elkaar. Al Patty kwam een twee pionnen en een kwaliteit voor en schoof de partij naar winst.

Aart Rietveld was het eerste klaar. Zijn jeugdige tegenstander speelde goed, maar blunderde in het middenspel zomaar een stuk weg. Daarna was het voor Aart makkelijk de wedstrijd naar winst te schuiven. Martin Mellens had het moeilijker, maar was uiteindelijk ook vrij vlug klaar. In een Franse opening werd aanvankelijk veel geruild en het spel stond nagenoeg gelijk. Zijn tegenstander had echter een geïsoleerde pion, die steeds meer onder druk kwam te staan. Een fout kostte een pion, waarna Martin weinig moeite had het punt binnen te halen.

Verlies van Adrie Goebertus zorgde ervoor dat Lierse 2 enigszins terug kwam in de wedstrijd. Adrie stond heel erg goed, maar liet zijn tegenstander ontglippen en werd plotseling door een koningsaanval verrast. Gelukkig konden we door een overwinning van Ike Tjin á Lien snel weer uitlopen. Ike had wit en kreeg een Siciliaanse verdediging te bestrijden. Zijn tegenstander liet echter e5 toe. Deze bestorming door het midden leverde een stuk op, maar wel tegen drie pionnen. Met een stevige koningsaanval wist Ike het pleit te beslechten.

Frans Pieter van de Bos en Lex Zijlstra speelden remise. Lex wist in de aanval een kwaliteit te winnen. De stelling was echter volledig dichtgeschoven. De toren van Lex kon tegen het pionnenprikkeldraad weinig uitrichten. Frans Pieter won een pion en leek de winst binnen bereik te hebben. Zijn koningsstelling was echter kwetsbaar. Een vijandelijke loper scheen als een zoeklicht zijn stelling binnen. Na een ongelukkige loperzet ging de pluspion in de doos en was Frans Pieter zijn voordeel geheel verdwenen.

Het slotakkoord was een mooie overwinning van Siyar Zengin. De partij ging lange tijd gelijk op. In het eindspel had Siyar kansen op de koningsvleugel, zijn tegenstander op de damevleugel. Uiteindelijk wist Siyar op de koningsvleugel door te dringen en het punt te veroveren.

Na degradatie vorig jaar wil SV Voorburg dit seizoen graag weer terug naar de 2e klasse. Deze overwinning zorgt in ieder geval voor een flitsende start. Tegen Bobby Fisher Wassenaar moeten we proberen deze goede lijn voort te zetten.