Voorburg 3 vs. Pomar 1

Dit verslag schrijven was zeker een uitdaging voor mij. In de afgelopen paar weken had ik het druk vanwege een verhuizing. Maar dat betekent niet dat andere spelers geen kans zullen krijgen om hun goede prestaties te laten zien. Voorburg 3 heeft namelijk bijna gelijk gespeeld tegen een sterke tegenstander – Pomar 1. Mijn teamgenoten vochten heel goed en maakten het eindresultaat heel spannend.

Bord 1. Martin Wiersma – Kees Vink

Martin heeft uitzonderlijk gepresteerd dit seizoen, met 3,5 punten uit 4 wedstrijden. Daardoor kreeg hij de eer om op het eerste bord van Voorburg 3 te spelen. De partij tussen Martin en Kees was een waar spektakel. Kees viel aan op de koningsvleugel, maar tegelijkertijd had Martin een zeer gevaarlijke aanval op de damevleugel. Helaas heeft hij een penning over het hoofd gezien (zet 22, b4) en daardoor een stuk verloren. Hoewel nog lang geprobeerd werd, kon Martin het verschil niet meer goedmaken.

Bord 2. Jan Nienhuis – Giuseppe Gastaldi

Jan en Giuseppe speelden tot in de laatste uurtje door. Het team en ik hadden veel hoop dat misschien dit wordt een overwinning voor Jan en dan krijgt Voorburg 3 remise tegen Pomar maar Giuseppe heeft heel goed opgelet en remise gehouden. Jan heeft gevochten als een leeuw.

Bord 3. Anthon van de Berg – Willem Brizee

Voor de partij ging Anthon zich voorbereiden op zijn tegenstander. Maar tot zijn verrassing kreeg hij een andere speler dan hij had verwacht. Ondanks dat ging Anthon langzaam en zorgvuldig te werk. Hij ontdekte aan het einde van het spel een trucje en kon daarmee de overwinning op zijn naam schrijven.

Bord 4. Anna Chinchaladze – Peter de Man

Tijdens de verhuizing heb ik ergens mijn schaaknotatieboekje ingepakt. Ik heb zo goed ingepakt dat ik dat boekje nog steeds niet kan vinden. Dus helaas kan ik geen diepgaande partijanalyse van mijn partij maken. Maar omdat ik het me niet zo goed meer kan herinneren, weet ik vrij zeker dat het een nederlaag was. Immers, overwinningen blijven langer in mijn gedachten.

Bord 5. Ruben van Bussel – Vincent Steemers

Ruben speelde met zwart de Caro Kann (1. e4 c6). Zelf is hij tamelijk beknopt in de analyse: “Dit is mijn analyse van de partij ik speelde zwart en heb op het eind gewonnen daardat wit begon te blunderen vanwege tijds tekort stress.” Ik zou er nog aan willen toevoegen dat Ruben behendig was met het creëren van complicaties. Knap resultaat van Ruben.

Bord 6. Peer Kroon – John Woestenenk

Het spel begint met een Schotse opening met 1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. d4 exd4. Tot en met zet 13 hebben beide spelers hun stukken goed ontwikkeld. Maar op zet 14 speelde Peer f3 en miste hij de röntgenaanval van zijn tegenstander (14…La6). Na een vurig gevecht wist Peer terug te komen en creëerde hij een gelijke stelling. Maar helaas zag hij niet dat John met een heel ludiek tactiekje 31…g5 een schaak kon geven en een paard kon winnen.

Bord 7. Oscar Vernooij – Hans Jacobs

Oscar maakte de wedstrijd spannend voor mij vanaf het begin. Wij gingen beginnen om 19:45 en toen hij op 19:40 nog niet op locatie was, ging ik (in paniek) andere spelers vragen of ze konden meteen invallen. Gelukkig kon ik deze pogingen staken toen Oscar alsnog binnen kwam. Hoewel ik de partij niet echt heb kunnen volgen, weet ik wel dat beide spelers voortvarend aan de slag gingen (snel spelen). Ik vrees dat Oscar’s tegenstander iets handiger was, want Oscar moest al vrij vroeg de partij opgeven.

Bord 8. Kees de Jeu – Markus Lohrer

Scoren bij je debuut is niet een ieder gegund. Echter onze invaller Kees bleek al snel de grote ster van de avond. Met sprankelend actief spel wist hij zijn tegenstander onder druk te zetten. Zijn tegenstander wist de koningsaanval nog enigszins te neutraliseren door de dames te ruilen, maar Kees kreeg daarvoor wel een sterke toren op de 7e rij. Met 24. Lb6! maakte Kees handig gebruik van een penning. Uiteindelijk werd er afgeruild naar een pionnen + lopereindspel met een heel duidelijk voordeel voor Kees. Ook in het eindspel was hij bekwaam en maakte snel een vrijpion waardoor de tegenstander de strijd kon opgeven. Waanzinnig knap gespeeld van onze debutant!