Schaakconditie en Regels

De Haarlemse Meesters Open is een 9-ronde toernooi. Elke dag een partij in de middag met een speeltempo van 1.30 uur per persoon voor de 1e 40 zetten ( + 10 seconden bonus per zet). Als de partij dan nog niet afgerond is krijg je er per persoon 0.30 minuten bij. Dus als het “meezit” hang je zo’n ruim 4 uur per dag achter het schaakbord. Dat is best lang. En dan is zo’n toernooi ook best lang. Ruim 4 uur , negen dagen lang, schaken in opperste concentratie vergt wel het een en ander. Net zoals bij bewegende sporten, heb je voor dit soort wedstrijden een goede conditie nodig. Wij noemen dat schaakconditie en die moet je ontwikkelen. Hoe ? Door veel toernooi te spelen. Tijdens de toernooien goed je rustmomenten inlassen. Voldoende voor/tijdens en na wedstrijden zorgen voor beweging.

En je moet ook stil zijn, want in de speelzaal mag niet gepraat worden. Telefoons mogen niet openlijk te zien zijn en moeten uit staan. Je mag wel opstaan en rondlopen tijdens de partij. Uiteraard niet stampvoetend en/of met sterk geluidmakend schoeisel. Dat zijn enkele toernooi-regels. Wie deze niet eerbiedigt, krijgt te maken met onverbiddelijke sancties. Daarover later meer.

Hoe verging het Jie-Ren in ronde 6, 7 en 8 ?  Wel, voor hem is dit een lang toernooi en hij is druk doende zijn schaakconditie verder op te bouwen. Je merkt dan wel aan de prestatie-curve dat het met ups-en downs gepaard gaat. Heel logische overigens voor jeugdspelers. In ronde 6 wederom tegen een 1700 elo speler. Dat wordt dan weer een zware partij. Maar Jie-Ren gaat elke partij wel schaaktechnisch vooruit. Ook nu weer.

Het wordt met wit een Loperspel/Middengambiet opening. Die speelde ik in de vorige ronde zelf ook. Wij hadden deze opening al thuis op het bord gehad. Na veel geschuif bleef er een eindspel over met pionnen, een paard voor Jie-Ren en een slechte loper voor zijn tegenstander. Maar dan zie je het gemis aan eindspelervaring in combinatie met schaakvermoeidheid van de jeugdspeler. In gewonnen stelling maakt Jie-Ren een kapitale fout die hem een stuk en de partij kost. Jammer.

In ronde 7 met zwart tegen een tegenstander die kennelijk alleen op bepaalde dagen komt. Want dit was pas de 2e wedstrijd van zijn tegenstander. De eerste had hij verloren. Met de witte stukken startte hij met een wat passief ogende opening. Tegen jeugdspelers meestal niet zo’n goed idee. Jie-Ren wist er wel raad mee, In no time was de partij binnen. Weer een punt erbij.

In ronde 8 (vandaag) mocht Jie-Ren tegen een andere jeugdspeler aantreden. Zij kennen elkaar van Grand Prix toernooien in Amsterdam. De onderlinge rapidpartijen zijn altijd interessant om naar te kijken. Nu de eerste echte partij. Jie-Ren speelde met de witte stukken de Italiaanse Opening. Dit vergt scherp en actief spel van beide kanten. 1 onnauwkeurige zet en het wordt moeilijk. Helaas deed Jie-Ren met de pionzet a3 een te passieve zet. Zijn tegenstander kon daarna op de koningsvleugel een mataanval gaan opzetten. De nederlaag werd een feit.

Jullie jeugdleider speelde zeer wisselvallig. In ronde 6 blunderde hij in een remise-stelling zomaar een kwaliteit ( toren tegen paard) weg. Partij onnodig verloren. In ronde 7 werd het nog erger. Een schaakregel is dat je remise mag claimen als drie keer dezelfde stelling op het bord is verschenen. Dit gebeurde in de partij en ik claimde remise. Mijn tegenstander nam dit niet aan en deed een zet. Ik haalde de arbiter erbij en die vond de claim onterecht. Want wat bleek naderhand ? Ik had a) mijn zet wel moeten noteren maar niet fysiek doen en b) de klok moeten stilzetten en de arbiter erbij halen. Dat wist ik dus niet. Gevolg : 2 minuten tijd erbij voor mijn tegenstander, ik in psychologische verwarring en de partij verliezen. 0 punt i.p.v. een halfje. Zuur.

In ronde 8 gebeurde er nog iets merkwaardigs. Ik meldde eerder dat het afgaan van een telefoon tot onverbiddelijke sanctie. En er ging er 1 af. Bij een partij van nota bene een schaakarbiter. Die zou toch de Regels moeten kennen. Zijn telefoon ging af en de collega-arbiter van dienst gaf hem uiteraard de 0. Hij was zelf behoorlijk van slag. Logisch ,maar wel een beetje dom.

Ik zelf speelde vandaag met de zwarte stukken tegen een schaakgenoot uit Zoetermeer. Wij kennen elkaar al wat langer en hebben de nodige schaakgevechten geleverd. In een Siciliaanse Najdorfvariant ( die ik zelf voor het eerst speelde) won ik weer eens.

Morgen de 9e en laatste ronde. Hopelijk kunnen we dit evenement winnend afsluiten.

Ike