Zware nederlaag SV Voorburg

In de 3e wedstrijd voor de competitie van de 2e klasse van de Haagse Schaakbond heeft het team van Schaakvereniging Voorburg een zware nederlaag geleden. Tegen WSC5 werd het 7-1. Op papier waren bijna alle tegenstanders sterker en helaas wisten de mannen van Voorburg niet boven zichzelf uit te stijgen. Martin Mellens wist de eer te redden door zijn partij te winnen.

Al vrij snel werd duidelijk dat het een lastige avond zou worden. Veel spelers keken of tegen een passieve stelling aan of stonden materieel wat achter. Siyar Zengin verloor een pion en ondanks dat hij in het eindspel nog flink van zich afbeet, wist hij deze achterstand niet meer goed te maken. Hetzelfde gold eigenlijk een beetje voor de partijen van Lex Zijlstra en Ike Tjin á Lien. Ergens in het middenspel ging een pion verloren en die zagen zij niet meer terug. Hans Visser probeerde in slechte stand nog een wanhoopscombinatie. Helaas: zijn tegenstander doorzag alle valstrikken en haalde het punt binnen. Ook Aart Rietveld wist een nederlaag niet te voorkomen.

Martin Mellens wist als enige zijn partij te winnen. Op grond van de ratingverhouding mocht dit worden verwacht, maar in de praktijk ging het moeizaam. Na een scherpe opening drukte Martin door in het centrum. Zijn tegenstander counterde met een stukoffer in ruil voor twee verbonden vrijpionnen op de damevleugel. Martin dacht dat er weinig aan de hand was, maar het kostte heel wat zweetdruppels om de pionnen onschadelijk te maken. Uiteindelijk resteerde een eindspel met een kwaliteit meer dat vrij gemakkelijk te winnen was. Rob van de Kamp speelde ook een leuke partij. Een afgesloten centrum en tegengestelde rochadse leidde tot een stelling waarin beide koningen werden belaagd door vijandelijke stukken. Rob stond beter, maar mistte uiteindelijk op het kritieke moment de juiste zet. Zijn tegenstandster nam de aanval over en wist het punt binnen te halen. Speciale vermelding verdient verder Jie-Ren Tjín a Lien die goed speelde aan het laatste bord. In een lastige Konings Indische partij verdedigde hij zich met zwart taai. Helaas gebruikte hij daarbij wel veel tijd. In tijdnood bleek het lastig de juiste zetten te vinden, en zodoende werd hij alsnog met een nederlaag naar huis gestuurd.

Na deze zeperd staat Voorburg op de laatste plaats. In potentie hebben we zeker voor de toekomst best een aardig team. We lijken een beetje op een voetbalclub die na een succesvol seizoen een aantal goede spelers heeft zien vertrekken. Twee vaste krachten uit het verleden (Thomas Kreitmair en Al Patty) zijn vertrokken. Zij zijn vervangen door nieuwe spelers die zeker doorgroeimogelijkheden hebben, maar nog wat wedstrijdervaring missen. Er moeten nog wat meer schaakuren worden gemaakt! Ook voor dit seizoen is alles nog niet verloren. De volgende wedstrijd is tegen de directe concurrent voor degradatie. Dit team heeft ook nog nul punten. Winnen is dan dus het devies!