Succesvol JCC

Op zaterdag 9 maart vonden de Jeugd Club Competities in de leeftijdscategorieen C en E plaats. Speellocatie was sporthald de Kameleon in Den Haag. Dit evenement werd georganiseerd door de Haagse en Rotterdamse Schaakbond ( HSB en RSB ) Op deze wijze georganiseerd maak je het speelveld groter , kunnen er meer teams meedoen en speelt de jeugd ook eens tegen andere tegenstanders dan alleen uit de eigen regio. Kortom, vele voordelen deze opzet.

Net als vorig jaar deden wij weer in beide categorieen mee. Ons C-team met Mees, Julius, Casper en George ( D-leeftijd) had het zwaar. Met name de teams uit de RSB waren sterk vertegenwoordigd met een sterke bezetting. Ondanks dat er heel goed werd gespeeld kon dit team geen potten breken. Plaatsing voor de Landelijke Meesterklasse is dan ook nooit echt in zicht geweest maar deze extra wedstrijdervaring nemen ze weer mee in hun bagage.

In 2018 werd ons E-team 3e van Nederland. Dat was met enig fortuin want wij hadden ons niet eens geplaatst voor het NK. In de regionale JCC traden wij namelijk niet aan met ons sterkste team. Zodoende kwamen wij op de reserve-lijst en werden wij alsnog opgeroepen.

In dat team speelde Prajit mee. Die is nu echter een D-speler en kon dus niet meer mee doen. Maar svVoorburg heeft een mooie E-lichting in huis. Met David , Hugo , Laura , Thomas en Emma konden wij een sterk team op de been brengen. Zou het nu wel lukken ons direct te plaatsen voor het NK in mei dit jaar ?

Emma zou pas later in de middag komen en Thomas had zichzelf laat bij mij aangemeld. Ik was zelf helemaal vergeten dat hij ook een E-speler is en had hem dus niet opgeroepen. Stom van mij maar gelukkig kon hij wel mee doen. Ik had hem al een tijd niet zien spelen maar dat hij flinke stappen heeft gemaakt, blijkt wel uit zijn resultaten. Hij scoorde zaterdag 5 uit 7 !!! En deed daarvoor zeker niet onder voor zijn teamgenoten die allemaal bijna dezelfde score behaalden : David en Laura 5 uit 7 , Hugo 5,5 uit 7. Emma die dus later kwam deed ook nog een duid in het zakje door haar partij (en) te winnen.

Aan het eind van de middag was dit E-team : HSB kampioen en overall kampioen !!!  Plaatsing voor het NK in mei was een feit en liet zien dat de behaalde 3e plaats op het NK van vorig jaar geen toevalstreffer was.

Bedankt C en E spelers, het was weer leuk om jullie met plezier te zien spelen. En ook dank aan de ouders die in de middag de begeleiding van mij hebben overgenomen. Nu op naar het NK !!