SV Voorburg blijft in spoor koplopers

Het team van Schaakvereniging Voorburg heeft de vierde wedstrijd in klasse 3a van de Haagse Schaakbond gewonnen. Tegen Haeghe Ooievaer 3 werd het 5-3. Voorburg startte voortvarend en leek een zorgeloze avond tegemoet te gaan. Door twee nederlagen werd het nog even spannend, maar uiteindelijk werd door twee remises van Adrie Goebertus en Jie Ren Tjin á Lien de buit binnen gehaald.

Voorburg startte met een voorsprong, omdat de tegenstander van Rob van der Kamp niet kwam opdagen. Het is altijd onbevredigend om zo het punt binnen te halen. Als een getergd dier liep de in uitstekende vorm verkerende Rob de hele avond rond. Voorburg liep verder uit door overwinningen van Ike Tjin á Lien en Frans Pieter van den Bosch. Ike beheerste een scherp openingssysteem net iets beter dan zijn tegenstander, en wist de vijandelijke koning in een matnet te drijven. Frans Pieter speelde een vreemde partij. Zijn tegenstander speelde matig en spoedig won Frans Pieter materiaal. Toen deed hij plotseling een toren cadeau. Gelukkig stond hij inmiddels zo goed dat zelfs deze gift de uitslag niet meer in gevaar bracht.

De overwinning leek een kwestie van tijd, maar tegenslagen volgden. Siyar Zengin had zijn dag niet. Na een veelbelovend begin, nam zijn tegenstander het initiatief over en wist Siyar langzaam weg te drukken. Hetzelfde overkwam Lex Zijlstra. Een machtige vrijpion drong diep door in zijn verdediging en dwong hem uiteindelijk tot overgave. Een overwinning van Martin Mellens bracht de overwinning dichterbij. Zijn tegenstander speelde degelijk, maar passief en moest vrij snel een pion inleveren. Door een tactische truc werd een tweede pion gewonnen. Winst was daarna geen probleem meer. Adrie Goebertus stond inmiddels beter in zijn partij, maar gaf remise om de overwinning veilig te stellen. Hetzelfde god voor Jie Ren Tjin á Lien. Als jeugdige debutant had hij inmiddels een mooie aanvalsstelling opgebouwd. Analyse achteraf leerde dat hij goed, zo niet gewonnen stond.

Al met al was het een regelmatige overwinning. Gegeven de sterkte op papier was misschien meer verwacht, maar de punten zijn binnen. Voorburg blijft in het spoor van de koplopers. We zullen moeten proberen de komende twee wedstrijden geen schade op te lopen, om in de laatste wedstrijd toe te slaan. Dat zal lastig worden. Er is kans op promotie, maar door de nederlaag in de tweede wedstrijd, hebben we het niet meer in eigen hand.