Titel Voorburg 2 in zicht maar……

Tja, het kan verkeren. Wie mij aan het begin van dit seizoen had gezegd dat het jeugdteam bovenaan zou staan , had ik voor gek verklaard. Natuurlijk weet ik wel dat wij binnen onze jeugd talentvolle spelers hebben die het leuk vinden om te schaken en elke week trouw naar de trainingen en wedstrijden komen, maar toch…. Voor het eerst mee doen in de seniorencompetitie ?

Inmiddels zijn we in de 9e en voorlaatste ronde beland. De laatste 3 ronden werden allen gewonnen.  Op 19 februari werd van de koploper Rijswijk 4 met maar liefst 5,5 – 0,5 gewonnen. We stonden tot vanavond derde in de rangschikking en mochten tegen de nieuwe koploper Scheve Toren uit Pijnacker aantreden. Bij winst zouden wij bovenaan komen te staan.

We begonnen met een kleine tegenvaller. Onze enige jongedame kwam om onverklaarbare redenen niet opdagen. Gelukkig vonden wij in de vader van Prajit een uitstekende vervanger waar wij eerder dit seizoen ook al van mochten genieten. Zo reden wij in alle rust naar de speellocatie.

Ook deze keer had ik een leuke opstelling voor de tegenstander in petto. Onze jeugd heeft de toekomst en geef ik dus ruim alle gelegenheid om ervaring met veel weerstand op te doen. Dit  betekent in de praktijk plaatsnemen achter de topborden.

Prajit mocht op bord 1 waar ik rekende op hun sterkste speelster. Die had tot op heden alle wedstrijden gewonnen. Zij bleek echter ziek te zijn. Een forse tegenvaller voor Scheve Toren. Prajit offerde een stuk op f7 en bestookte zo de koning van de tegenstander. Een mooie aanval die echter teniet werd gedaan door een zeer onhandige zet. Prajit gaf met zijn dame schaak waardoor de koning het veld in werd gedreven. Ik dacht toen “hij pakt dan met zijn dame een paard op veld g6 en dan is het snel over. Maar tot mijn stomme verbazing liet hij zijn dame gewoon staan en deed een paardzet. Dame foetsie. Ik keek nog eens goed : mis ik hier wat. Een mat in … of zo ? Maar nee, ook bij analyse bleek dit gewoon een hele domme fout te zijn. Maar zijn tegenstander liep vervolgens alsnog een matnet in. 0-1 Voorburg.

Aan bord 2 zat Luuk weer. Het ging de vorige ronde goed dus ik dacht nog maar een keer. Hij kreeg nu te maken met een c-4 opening. De witspeler kiest hier voor een positionele opening en wil heel rustig zijn stelling zet voor zet verbeteren. Daar werkt Luuk natuurlijk niet aan mee en gaf met scherpe zetten goed tegenspel. Kwam ook wat beter te staan totdat hij het nodig vond om zijn goede loper te ruilen. Daardoor kreeg zijn tegenstander nog wat meer tegenspel en na wat onnauwkeurige zetten van Luuk die leidde tot verlies van zwaar materiaal ( toren ) konden de stukken weer in de beginstand. 1-1

Ondertussen zag ik op bord 6 , waar Julius zat, donkere wolken boven zijn stelling. In een zeer scherpe variant van het Italiaans , waarbij deze keer wit een stuk offert op veld f7, liet Julius zijn koning naar het midden van het bord drijven. Hij verdedigde zich met verve en hield het lang vol. Er was ergens wellicht een remise-variant maar dan moet je het wel kennen. Dat is van zo’n jonge jeugdspeler nog iets teveel gevraagd. 2-1 Scheve Toren.

Ik zat zelf naast Julius aan bord 5. Met de witte stukken kreeg ik weer eens een Siciliaan voor de kiezen. Ik besloot deze keer maar eens een variant met de pionzet c3 om vervolgens de doorstoot d4-d5 te brengen. Mijn tegenstander zette het centrum vast door zijn pionnen op c5 en e5 neer te zetten, ondersteund door een pion op d6. Een lekker stevig driehoekje. Ik speelde toch d4 en brak zo het centrum open. Mijn tegenstander rokeerde niet en liet zijn koning in het midden staan. Daar ben ik normaal niet zo’n voorstander van , want meestal niet goed. Het was echter niet zo eenvoudig om deze opstelling te weerleggen. Mijn tegenstander dacht dat kennelijk ook want hij bood remise aan. Ik nam een kijkje op de andere borden. Tim op bord 3 stond wel iets beter maar niet echt gewonnen. Jainendra die naast mij aan bord 4 zat had zeker geen winnende stelling. Het leek potremise. Met een 2-1 achterstand ga ik natuurlijk geen remise aannamen. Er moest gewonnen worden. Dus ging ik de denktank in om een winnende voortzetting te zoeken. Met een goed getimede loper- en torenzet dreef ik de zwarte stukken naar achteren. Vervolgens drong mijn dame de zwarte stelling binnen met schaakjes en pionwinst. 2-2.

Jainendra’s tegenstander had ook remise aangeboden. Maar ook hij nam het niet aan. Ik zag eigenlijk niet direct een winnende voortzetting voor hem. Maar als je tegenstander vervolgens een vol paard cadeau doet ….. 2-3 Voorburg !!!! Zou het dan toch…..

Tim stond aan bord 3 de gehele partij goed tot zeer goed. Met actief en aanvallende zetten toverde hij snel de zwarte stelling rondom de koning tot een puinhoop. Ik dacht dat het een kwestie van tijd was om deze game binnen te halen . Tim won vervolgens ook nog eens een drietal pionnen. Toen volgde er een kleine onnauwkeurigheid die leidde tot het inleveren van twee stukken tegen een toren. En werd het nog zeer spannend. Tim was weer bij de les en kon het op vele manieren winnen. In de eindfase van het spel sloot Tim het paard van zijn tegenstander op in een mooi vierkant en was het game over. 2-4 !!!

Weer een overwinning op een koploper. En nu zijn wij , in elk geval tot a.s. maandag, zelf koploper. Rijswijk 4 speelt dan tegen DSC 8. Het is door ons jeugdteam nu razend spannend geworden. Bij winst staat Rijswijk 4 twee punten los van ons , bij een gelijkspel 1. Verliezen zij dan blijven wij boven aan staan en hebben wij het zelf in hand om kampioen te worden.

De laatste ronde zal uiteindelijk moeten beslissen wie kampioen wordt en mag promoveren. We hebben de titel wel in zicht maar zijn deels afhankelijk van anderen.

De laatste wedstrijd is thuis tegen Wassenaar die onderaan staat. Op vrijdag 12 april zullen wij proberen ook deze te winnen.