Toernooi-informatie

Het schaakseizoen is inmiddels weer begonnen. En de eerste schaaktoernooien dienen zich al weer aan. Om te beginnen met de bekende HSB ( haagse schaakbond) Grand Prix cyclus.  Dit zijn 7 toernooien in het seizoen waar zowel school- als clubschakende kinderen aan deelnemen. Laagdrempeligheid is hier het sleutelwoord. Kinderen op elk niveau, van beginnende tot gevorderde schakers kunnen hier aan mee doen. Zij worden na inschrijving op eigen niveau ingedeeld.

De speeldata zijn inmiddels bekend :17 september , 8 oktober, 19 november, 20 januari, 24 december, 25 maart, 29 april en misschien nog 1 op 17 juni. Ik kan deze toernooien van harte aanbevelen. Kinderen leren andere schakende kinderen kennen, het is leerzaam en zij zullen er zeker betere schakers van worden.

Aanmelden kan via de vereniging maar ook via de website van de Haagse Schaak Bond. Op www.haagseschaakbond.nl vindt u aan de rechterzijde van de pagine het kolommetje Jeugd. Vervolgens klikt op 1 van de onderwerpen en treft u de nodige informatie. Onder de kop inschrijven Grand Prix vult u de gegevens in. Het KNSB-nummer kunt u bij mij opvragen. Heeft u deze eenmaal ontvangen, bewaar het dan goed . Want die heeft u altijd nodig bij inschrijving voor toernooien. Voor het invullen van de rating , geld dezelfde procedure.

Dan aandacht voor een teamcompetitie : de Groene Hart Cup. Dit zijn teamwedstrijden waar kinderen in teams van 4 schakers spelen tegen andere jeugdschaakverenigingen uit de regio. Deze wedstrijden worden gespeeld op vrijdagavond van 19.00 uur – 21.00 uur. De locatie is wisselend omdat er elke week andere gastverenigingen zijn. Voor deze wedstrijden zullen wij ook ouders vragen om te chaufferen.

De data van deze wedstrijden zijn ook al bekend : 6 oktober , 3 november, 24 november, 15 december, 2 februari, 9 maart , 7 april. Er wordt elke week gespeeld in poules van 4 teams waarbij promotie/degradatie geldt. De eerste plaats betekent promoveren naar een hogere poule. De laatste plaats betekent een poule lager spelen. De laatste wedstrijd wordt centraal gespeeld waarna diverse prijzen uitgedeeld zullen worden. Vorig jaar deed svVoorburg voor het eerst met 3 teams mee en behaalden 3 bekers. ( 2x 2e en 1x 3e prijs)

Ook deelname aan deze wedstrijden kan ik van harte aanbevelen. Ook dit is leerzaam en leuk, temeer je met elkaar speelt en zo je clubgenoten beter leert kennen. Opgeven kan bij mij op de schaakavond.

Ike Tjin A Lien

jeugdleider