Verlies in laatste wedstrijd

Het eerste team heeft de laatste wedstrijd in klasse 2B van de Haagse Schaakbond verloren. Tegen Promotie 5 werd het 4,5-3,5. Hiermee werd Promotie 5 ongeslagen kampioen. Schlemiel van de avond was ongetwijfeld Martin Mellens, die in gewonnen stelling remise accepteerde. Achteraf bleek dit het halve puntje te zijn dat de wedstrijd besliste. Toch was de overwinning van Promotie 5 terecht. Aan bijna geen enkel bord had Voorburg uitzicht op een overwinning.

Lex Zijlstra kwam bereikte na een Spaanse opening een gelijke stand en behaalde een degelijke remise. Hans Visser werd echter door zijn jeugdige tegenstander overrompeld en moest in het stof bijten. Hierna volgde een intermezzo met veel remises. Thomas Kreitmair had met wit enig overwicht, maar wist hiermee geen concrete winstkansen te creëren. Aart Rietveld verloor al vrij snel zijn rochade en stond de hele avond penibel. Zijn tegenstandster miste echter een aantal mooie kansen, waardoor Aart uiteindelijk de remisehaven wist te bereiken.

Bijzonder spectaculair was de partij van Ike Tjin A Lien. Beide spelers waren voorbereid en speelden een zeer scherpe opening, waarbij Ike materiaal offerde. Hiervoor kreeg hij een zeer actieve stellingen beroofde hij zijn tegenstander van de rochade. Om de vaart in de aanval te houden, moest Ike echter nog meer materiaal geven. Op een gegeven moment stond Ike een toren en loper achter. De tegenstander kon met al deze weelde echter weinig doen. De extra stukkenstonden hopeloos verspreid op uithoeken van het bord. Uiteindelijk werd de partij remise door eeuwig schaak.

Promotie 5 liep verder uit door een nederlaag van Adrie Goebertus. Hij kwam redelijk uit de opening, maar werd toen verrast door een combinatie van de tegenstander. Dit kostte een pion, wat uiteindelijk beslissend bleek.

Hiermee leek de strijd beslist. Martin Mellens stond weliswaar uitstekend, maar Al Patty was inmiddels twee pionnen kwijt geraakt. Martin kwam door een misser van zijn tegenstander een kwaliteit voor. Aanvankelijk stond hij onder druk en kon hij met dit materiële voordeel weinig doen. Door een pion te geven wist hij de aanval te ontzenuwen en bovendien de pionstelling van zijn tegenstander te verzwakken. De verdediging had Martin wel veel tijd gekost en de stelling leek nog niet helemaal duidelijk. Zijn tegenstander bespeurde de onzekerheid en bood op een slim moment remise aan. Gezien de tijd op de klok en de stand op het andere bord besloot Martin dit aan te nemen. In de analyse bleek de stelling vrij gemakkelijk gewonnen.

Volkomen onverwacht wist Al Patty in blessuretijd nog een doelpunt voor Voorburg te scoren. Hij stond twee pionnen achter en leek op weinig meer te kunnen hopen dan remise. Zijn tegenstander wist echter geen goed plan te vinden en besloot zijn dame terug te trekken om alle mogelijke gevaren te bezweren. Hierdoor kwam er echter een prachtige combinatie in de stelling. Met een mooie torenzet overbelaste Al Patty de toren van zijn tegenstander en luidde bovendien een koningsaanval in. De koning moest het vrije veld in, waarna deze door Al Patty op fraaie wijze werd mat gezet.

Uiteindelijk is Voorburg op de zesde plaats geëindigd. Dit is ongeveer wat kon worden verwacht. Het seizoen begon moeizaam, maar door een paar mooie overwinningen in de tweede seizoenshelft waren we al één ronde voor het einde veilig. Al met al een redelijk seizoen.

Meer foto’s zijn te vinden via de volgende link: HSB slotronde 2015 (Foto’s Cissy Caljé) klik hier

Een panoramafoto van alle aanwezige schakers:  klik hier