Voorburg 2 : goed spel , geen beloning

Het jeugdteam mocht vrijdag 7 december thuis aantreden tegen Scheve Toren uit Pijnacker. Op het programma stond de 3e ronde van de 4e klasse HSB-competitie. De avond begon wat rommelig door een misverstand. Uw jeugdleider speelt normaliter gewoon mee maar deze keer niet. Ik dacht namelijk dat Mees niet mee kon spelen ( en had vervanging geregeld) toen hij ineens voor mij stond. Bleek een misverstand te zijn. Dus stond ik mijn plaats af en kon Mees aan bord 1 gaan plaatsnemen. De verwachtte tegenstander aan bord 1 had een rating van ruim 1700 , dus dat zou voor hem een zeer zware kluif gaan worden. Niets bleek minder waar. Want onze tegenstander kwam opdagen met 5 spelers waarvan hun aanvankelijke 1e bordspeler doorschoof naar het 2e bord. Mees kon alsnog niet spelen maar kreeg wel een punt vanwege niet opkomen van de tegenstander.

We stonden dus met 1-0 voor en de wedstrijd moest nog starten. David zat aan bord 2 en kreeg dus die sterke tegenstander. Als David rustig speelt , maakt hij het elke tegenstander lastig. Maar hij speelt soms veel te snel ,zoals helaas ook deze avond. Kort na de opening verloor hij onnodig een stuk. Zijn tegenstander speelde het heel vakkundig uit en het stond al snel 1-1.

Met een blik op de andere borden zag ik mooie zonnestralen boven de borden verschijnen. Prajit aan bord 3 kreeg te maken met de Engelse opening. Na zet 12 stond hij al een stuk voor. Dit ging de goede kant op. Luuk op bord 4 mocht met wit spelen en kreeg een Pirc voorgeschoteld. Hij ging er eens goed voor zitten. Met de pionzet e5 brak hij de stelling van zwart helemaal open en dwingt hij de tegenstander nog meer in het defensief. Ook dit zag er goed uit. Julius aan bord 5 kreeg van zijn tegenstander een soort van Italiaanse/Spaanse ratjetoe voor geschoteld. Met de loper op c4 is het de Italiaanse opening. Maar om de een of andere duistere reden ruilde zijn tegenstander die bewuste loper met de zetten Ld5 en Lxc6 voor het paard en kwam er een Spaanse structuur op het bord. Het moet niet gekker gaan worden maar dat werd het wel. Noor aan bord 6 speelde Italiaans en bouwde haar stelling rustig op. Na een kleine positionele fout in de opening kwam zij lichtjes onder druk te staan.

Prajit was ondertussen de druk met uitstekende zetten verder aan het opvoeren. Kwam een dame tegen een toren voor , ruilde deze vervolgens om en kwam zo in een gewonnen eindstelling terecht. 2-1 voor ons. Dat ging de goede kant op. Wellicht een 1e overwinning ???

De heerlijke zonnestralen boven de borden verdwenen helaas als sneeuw voor de zon. Luuk vond het juiste plan niet en vergat ook nog een zijn koning in veiligheid te brengen door te laat te rokeren. Langzaam komt zijn tegenstander onder de druk uit en na wat onnauwkeurige zetten van Luuk , staat het 2-2. Julius gaat er ook eens goed voor zitten en speelt de ene krachtzet na de andere. Aangekomen bij zet 36 zie ik een mat in drie. Ziet hij het ook ? Nee, …… een krachtterm verlaat mijn gedachten. Julius ziet het niet en geeft daarna ook de partij uit handen. 2-3.

Noor kwam vanuit de opening in een lastige positionele stelling terecht. Dan zie je dat onze jongedame nog wat speelervaring te kort komt. Niet erg , want daarom speel je mee in deze competitie. Noor verlies ook haar partij en wij met 2-4.

Er had meer in gezeten. Maar door een combinatie van te snel spelen en minder speelervaring bleven wij zonder matchpunten. Dit jeugdteam heeft echter veel potentie , dus dat belooft nog wa voor de 2e helft van dit seizoen.