Voorronde PK categorie C en D

Vandaag ( zondag 6 november) stond de voorronde van  het Persoonlijk Kampioenschap voor de leeftijdscategorie C ( t/m 14 jaar) en D (t/m 12 jaar) op het programma. Een prima gelegenheid voor onze jonge Meesters om zich te meten met andere jeugdspelers van andere verenigingen. Uiteraard stonden er prijzen te wachten. Dit keer geen bekers of medailles. Nee, er waren plaatsen te verdienen voor de regionale finale. In elke categorie konden zich 10 spelers plaatsen. Wie deden er mee ?

Acht schaakmeesters hadden zich opgegeven : Jie-Ren en Tim kwamen uit in de C-categorie; Stijn, Simon, Ching Sui, David, Benji, Hendrik in de D. Met name voor Ching Sui en David een enorme uitdaging want zij zijn eigenlijk H-spelertjes. Maar er zou een enorme verassing aankomen.

Benji en Hendrik schaken nog niet zo lang. Het is daarom heel goed om te zien dat zij het aandurven om mee te doen. Het spel was goed maar helaas niet voldoende om zich te plaatsen. Hetzelfde gold voor Stijn. Hij kwam net een half punt (3) te kort voor plaatsing. Maar als hij zijn spel zo blijft ontwikkelen, gaat het volgend jaar wel lukken. Simon plaatste zich wel, zij het op het randje met 3,5 punt op een gedeelde 10e plaats ! Proficiat .

En de twee jonge benjaminnen ? Ching Sui speelde ,zoals altijd, met een big smile zijn wedstrijden. Behaalde maar liefst 4 punten en plaatste zich dus ook. Proficiat !! Maar David was vandaag net nog iets beter. Hij eindigde met 4,5 punt !!! op een gedeeld vierde plaats. Pal achter de top 5 terwijl hij op basis van zijn rating als 14e was geplaatst. Een geweldige prestatie en proficiat met je plaatsing voor de regionale finale !!!

In de C-groep begon Tim in de 1e ronde tegen zijn clubgenoot Jie-ren. Tim was overigens al geplaatst voor de finale D op basis van zijn rating.  Op dit moment is Jie-Ren duidelijk nog te sterk. Na de nederlaag herpakte Tim zich goed en scoorde uiteindelijk 3 punten. Op basis van zijn rating was hij als 15e geplaatst en zo eindigde hij ook. Prima gedaan.

Clubgenoot Jie-Ren deed voor de 2e keer mee. Vorig jaar plaatste hij zich moeizaam voor de regionale finale. Maar hij is momenteel in vorm en bezig met een uitstekende reeks resultaten. Na de winst op clubgenoot Tim , stoomde hij door. In ronde 2 stond hij nog een remise af om vervolgens 5 x achtereen te winnen. Met 6,5 punt uit 7 ronden eindigde hij met een ruime voorsprong op de rest van het veld,  als eerste. Plaatsing was nu een feit. Mooi resultaat.

De D-finale wordt gespeeld op 21 en 22 januari 2017. Daar is voor de winnaar een ticket te winnen voor het Nederlands Kampioenschap. Wij wensen succes toe aan Tim, Simon, Ching Sui en David.

De C-finale wordt gespeeld op 12 en 19 februari 2017. Daar is eveneens voor de winnaar een ticket te verdienen voor het Nederlandse Kampioenschap. Op basis van de voorronde zal Jie-Ren als 1 van de favorieten gaan starten. Laten wij duimen dat hij zich dit jaar wel gaat plaatsen voor het NK.