Winst Schaakvereniging Voorburg

In de vijfde ronde van klasse 2b van de HSB was het eindelijk raak. Schaakvereniging Voorburg wist zijn partij te winnen. Tegen DSCV 1 werd het enigszins gelukkig 4,5-3,5. Held van de avond was Thomas Kreitmair, die na een spannende partij het beslissende punt wist binnen te halen.

Aanvankelijk zag het er niet naar uit dat we zouden winnen. Jan Nienhuis zette de partij te timide op, en moest dat bekopen met stukverlies en een nederlaag. Aart Rietveld leek de stand gelijk te kunnen trekken. Het spreekwoord “de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is” ging echter op. In gewonnen stelling wist Aart juist die zet te kiezen die rechtstreeks tot verlies leidde.

Vanaf dat moment zat echter alles mee. Eerst kreeg Al Patty in ongeveer gelijke stelling een stuk aangeboden. Deze gift werd dankbaar aanvaard, waarna de winst niet moeilijk meer was. Nog bizarder was de winst van Martin Mellens. Zijn tegenstander werd verrast in de opening en gebruikte zeeën van tijd. De stand was ongeveer gelijk, maar complex. Hierdoor werd de tijdnood van de tegenstander steeds nijpender. Uiteindelijk ging de DSCV-speler in een stand die nog alle kanten op kon door zijn vlag.

Ike Tjin a Lin wist een remise te bereiken. Na een maneuvreerpartij stond een stelling op het bord waarin geen van de partijen op winst kon spelen zonder te veel risico te nemen. Voorburg kwam op voorsprong door een overwinning van Adrie Goebertus. Met een mooie pionnendoorbraak wist hij de verdediging van zijn tegenstander te slechten.

De buit was echter nog niet binnen. Lex Zijlstra was inmiddels een pion kwijt geraakt. Ondanks taai tegenspartelen in het eindspel bleek dit te veel van het goede. Zijn tegenstander liet zich niet afleiden en haalde het punt binnen. Hierdoor kwam de druk uiteindelijk te liggen op Thomas Kreitmair. In een stelling waarin hij enig initiatief was, waagde hij zich tot grote schrik van zijn teamgenoten aan een speculatief stukoffer. Was het correct of niet? De analyse zal het moeten uitwijzen. In de partij wist de tegenstander van Thomas niet de juiste verdediging te vinden. Zijn koning werd over het hele bord gejaagd, om na deze vlucht uiteindelijk zijn Waterloo te vinden.

De overwinning was zeker niet onverdiend, al was het wel een avond waarop alles mee zat. Bij een iets andere speling van het lot had de uitslag net zo goed andersom kunnen zijn. De winst was echter welkom. Met 3 wedstrijdpunten heeft SV Voorburg nu afstand genomen van de laatste plaats. In de volgende wedstrijd kan een plek in de tweede klasse definitief veilig wordt gesteld. Dan is het onderaan staande DD 7 de tegenstander. Het resultaat van deze wedstrijd smaakt naar meer!